Kötvény fogalma, típusai – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Bővebb szakterület
Gazdálkodás és menedzsment
Témakör, tanulási terület
Értékpapírok, a kötvény
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Információs műveltség
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Feljesztendő szakmai/tantárgyi készségek
Szakmai fogalmak, jelenségek, összefüggések megismerése.
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoport munka
Tanulási, fejlesztési célok
A tanulók megismerik a kötvényt, mint befektetési formát. Különbséget tudnak tenni az egyes kötvénytípusok között.
Fogalmak
Kötvény fogalma, diszkontkötvény, opciós kötvény, vállalati kötvény, államkötvény
Szükséges eszközök
számítógép, projektor, tábla, filc
Időtartam
45 perc
Bevezető rész, előkészítés

Ráhangolódás - 5 perc

A tanár megkérdezi, hogy milyen befektetési formát ismernek a diákok. "Mit csinálnál 3 millió Forinttal?

Alkalmazott digitális eszköz: Mentimeter szófelhő.

Megvalósítás részletes tervezése

1. Új ismeretek feldolgozása - 10 perc 

A kötvény fogalma és a különböző kötvénytípusok bemutatása.

Tanári magyarázat prezentáció segítségével.

Alkalmazott digitális eszköz: 

  • Interaktív tábla vagy projektor
  • ChatGPT, 

Módszer: tanári magyarázat (Gamma oldalon készített prezentáció)

2. Csoportmunka - 15 perc

A tanulók megismerik a kötvények típusait, működését, és gyakorlati példákon keresztül megértik, hogyan számítható a hozam és milyen kockázatok jellemzőek.

Csoportbeosztás és szerepek

Minden csoportban javasolt 4 fő:

  • Elemző: összegyűjti az információkat
  • Számoló: hozamokat, árazást számol
  • Összefoglaló: elkészíti a csoport „kötvénycsomagját”
  • Előadó: bemutatja az eredményeket

Minden csoport más típusú kötvénnyel foglalkozik. 

A csoportok a saját kötvényük alapján készítenek egy befektetési csomagot, amelynek a célja:

  • biztonság és stabil hozam (konzervatív portfólió), vagy
  • magasabb hozam (kockázatosabb portfólió), vagy
  • infláció elleni védelem (védelmi portfólió)

Elvárás:

  • minimum 3 kötvénytípust kell kombinálni
  • rövid indoklás minden választott elemhez. 

A feladat elkészültével a csoportok bemutatják eredményeiket.

3. Közös osztályfeladat - 7 perc

A diákok az órán tanultak alapján önállóan összepárosítják a kötvénytípusokkal kapcsolatos meghatározásokat a fogalmakkal. 

4. Összegzés, rendszerezés - 5 perc

"Amit ma biztosan megtanultam a kötvényekről: ............."

"Amit ma megjegyeztem a kockázatról és a hozamról: .............."

"Amit ma tanultam magamról, mint befektetősről: ........."

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Google Tanterem
Mindmeister
Értékelési terv

A tanár szóbeli és fejlesztőértékelést alkalmaz.

Differenciálás

A csoportok kialakítása differenciálás módszerével történik. Minden csoportba kerülnek jó és kevésbé jó képességű diákok. A diákok így egymástól is szereznek információkat, tanulhatnak egymástól.

Feladatok

Házi feladat feladása - 3 perc

A diákok megnézik a videót és kijegyzetelik a különbséget a részvény és a kötvény között!

https://youtu.be/csp0-3VHWzY

A házi feladat megoldásait a diákok a Google Tanterembe töltik fel.