„Hiteles döntés – avagy hogyan vegyünk fel okosan hitelt?” – Óraterv

Terv típusa
Projektterv
Szektor
Gazdálkodás és menedzsment
Témakör, tanulási terület
Pénzügyi ismeretek
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Vezetés és felelősségvállalás
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
Rendszerezés, olvasás, szövegértés, szóbeli kommunikáció, figyelem, emlékezet, ráismerő készség, kreatív gondolkodás fejlesztése. Korábbi ismeretek alkalmazása, felismerése, új szituációban való alkalmazása, rendszerezés, fogalomalkotás készségfejlesztése
Tanítási, tanulásszervezési módszer
Egyéni munka
csoportmunka
projektalapú tanulás
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
A tanuló önállóan képes a tanult ismeretek alapján gazdasági eseményeket elemezni. Saját szavaival fogalmazza meg a pénzügyi fogalmakat Reflektál saját tanulási folyamatára, kiemelve az erősségeit és nehézségeit.
Fogalmak
A hitel fogalma, csoportosítása A hitelezés folyamata Hitelek fajtái, jellemzői Hitelek személyi és tárgyi biztosítékai Különböző hitellehetőségek közötti választás szempontjai Hiteltörlesztési terv számolási feladat Hitelkalkulátorok használata
Szükséges eszközök
• Személyi: Oktató • Tárgyi: Szakmai jegyzet, prezentáció (ppt a hitelek témakörhöz kapcsolódóan), számítógép, okostelefon/tablet, feladatlapok, íróeszközök • Digitális: Internet, grafikai programok, online játékos / tesztfelületek
Időtartam
A fő tanulási terület óraszáma: 18 óra Pénzügy/ Gazdálkodási feladatok • tanórai keretben • A kapcsolódó tantárgy / tanulási terület óraszáma: 4 óra portfóliókészítés tanórai keretben • Otthoni munka: kb. 6 óra: elméleti feladatok, önreflexió, felkészülés
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok
  • Tárgyi: Szakmai jegyzet, prezentáció (ppt a hitelek témakörhöz kapcsolódóan), számítógép, okostelefon/tablet, feladatlapok, íróeszközök
  • Digitális: Internet, grafikai programok, online játékos / tesztfelületek
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Az oktató kulcsszerepet tölt be a projekt sikeres megvalósításában: nemcsak bevezeti a tanulókat a témába, hanem végig jelen van támogatóként, irányítóként és értékelőként. 

1. Projekt bevezetése

  • A projekt elején (1–2 tanórában) ismerteti a projekt témáját, célját, várható tanulási eredményeit és feladatait.

2. Folyamatos jelenlét és szakmai támogatás

  • A projekt teljes időtartama alatt elérhető a tanulók számára kérdések, elakadások esetén.
  • Segíti az elméleti összefüggések megértését, és biztosítja a szakmai tartalom helyességét.
  • Figyelemmel kíséri a tanulók haladását, és időben közbeavatkozik, ha szükséges.

3. Időkeretek és határidők kijelölése

  • A tanulók számára világosan megjelöli a projekt részfeladatainak teljesítési határidejét.
  • A határidők betartására többszörösen is felhívja a figyelmet (szóban és írásban, pl. a Google Kurzus felületén).

4. Értékelési feladatok ellátása

  • Értékeli az egyéni és csoportos munkákat
  • A prezentációk során támogatja a tanulók előadói készségének fejlődését.
  • Elősegíti a tanulók önértékelését és a projekt tapasztalatainak tudatosítását.

 

Az óra / projekt megvalósításának tervezése

Vázlat  készítése a füzetbe (irányított tartalom alapján)

  1. A hitel fogalma, csoportosítása
  2. Hitelfajták rövid jellemzése
  3. A hitelezés folyamata
  4. Hitelbiztosítékok rendszerének bemutatása, kapcsolódó magyarázó ábra készítése a füzetbe.
  5. Kreatív rendszerező ábra készítése a fenti négy vázlatponthoz kapcsolódóan.
  6. Önreflexió írása a füzetbe (6-8 mondat): Mit értett a tanuló a legjobban? Mi okozott nehézséget a feladatmegoldás során?

Csoportos feladatok

  1. Digitális prezentáció (PowerPoint, Prezi, Canva) (irányított tartalom alapján)

Tartalmi követelmények: Egy választott hitelfajta: Folyószámla hitelkeret, gépjárműhitel, személyi kölcsön, lakáshitel stb. bemutatása min. 3 szabadon választott banki ajánlat összehasonlítása hitelkalkulátor segítségével, döntés a hitellehetőségek közül, indoklással

Formai követelmények:

  • A diákon csak kulcsszavak, rövid kifejezések, ábrák, felsorolások szerepelhetnek.
  • Teljes mondatokat tilos írni a diába.
  • A részletes tartalom nem olvasható a diákról, hanem fejből, szóban kell elmondani, értelmezve és kiegészítve a megjelenített vázlatot.

Prezentáció időtartama: 4–6 perc

  1. Számolási feladatok közös megoldása
  • Oktató által kiadott hiteltörlesztési terv számolási feladatok megoldása
  • Csoportos egyeztetés, közös megoldási stratégia

Számonkérő dolgozatok:

  1. Papíralapú dolgozat: számolási feladatok megoldása
  2. Redmenta: az interaktív vizsgára orientáló feladatokat tartalmazó záró dolgozat
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
Canva
ChatGPT
Google Tanterem
Google Meet
PowerPoint 2016+ videó rögzítés
Prezi
Redmenta
Értékelési terv

1. Diagnosztikus értékelés – a projekt elején:

  • A projekt bevezetésekor az oktató szóban felméri, hogy a tanulók mit tudnak.
  • Célja: az előzetes tudás aktiválása, nem ad jegyet, csak irányt mutat a tanárnak és a tanulónak.

2. Formatív értékelés – a projekt során:

  • Az oktató visszajelzéseket ad a tanulók munkájára, segít javítani, kiegészíteni, gondolkodásra ösztönöz. (Pl.: vázlat, fogalomtár, stb. átnézése, kérdéses részek tisztázása)
  • Célja: A tanulók megtanulják, hogyan javítsák saját munkájukat.

3. Szummatív értékelés – a projekt folyamatában, illetve végén: összesen 4 db érdemjegy.

3.1. Egyéni feladatok:

  • Minden egyéni feladat külön kisjegyet ér (vázlat, ábra, önreflexió)
  • A kisjegyek átlagából egy ún. "füzetjegyet" lesz, ami 50%-os súllyal kerül a Krétába
  • A csoportos prezentáció teljes értékű, önálló érdemjegyet ad, egyéni szóbeli teljesítmény alapján, ami 100%-os súllyal kerül a Krétába.
  • Redmenta feladatlap: A szakmai vizsga százalékos értékhatárainak megfelelő értékelés alapján adott érdemjegy, ami 100%-os súllyal kerül a Krétába.

3.2. Csoportos feladat: A csoportos prezentáció teljes értékű, önálló érdemjegyet ad, egyéni szóbeli teljesítmény alapján, ami 100%-os súllyal kerül a Krétába.

3.3. Számonkérések: Redmenta feladatlap: A szakmai vizsga százalékos értékhatárainak megfelelő értékelés alapján adott érdemjegy, ami 100%-os súllyal kerül a Krétába.

Differenciálás

Csoportmunkánál a tanulócsoportok kialakításánál figyelni kell arra, hogy a csoportokba jobb képességű tanulók mellé kevésbé jó képességű tanulók is kerüljenek egy csoportba, hogy megvalósuljon az egymástól való tanulás, a tanulótársak segítése, ösztönzése is.

Házi feladat, projektfeladat

Vázlatkészítés a füzetbe (irányított tartalom alapján):

  • A hitel fogalma, csoportosítása
  • Hitelfajták rövid jellemzése
  • A hitelezés folyamata

Magyarázó ábra készítése a hitelbiztosítékok rendszeréről.

Kreatív rendszerező ábra készítése a fenti három témáról (vagy digitálisan, vagy füzetbe).

Digitális prezentáció (PowerPoint, Prezi, Canva) (irányított tartalom alapján)

Számonkérő dolgozatok:

  1. Papíralapú dolgozat: számolási feladatok megoldása
  2. Redmenta: az interaktív vizsgára orientáló feladatokat tartalmazó záró dolgozat