- Prijava ali Registracija za objavo komentarjev
Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Természettudományok, matematika és statisztika
Tema, učno področje
Elektromágneses hullámok
Poklicni predmet(i)
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Digitális készségek
Információs műveltség
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
Természettudományos gondolkodás, Elemző és rendszerező képesség
Metoda poučevanja
csoportmunka
kiscsoportos prezentáció
Predmet(-i) javnega izobraževanja
Cilji učenja in razvoja
A tanulók ismerjék meg az elektromágneses spektrum különböző tartományait frekvencia szerint, és tudjanak gyakorlati példákat keresni ezekre.
Koncepti
Elektromágneses hullámok, frekvencia
Potrebna orodja
okostelefon internetkapcsolattal
Trajanje
perc
Uvodni del učne ure / Priprave na projekt
1. Bevezetés és ráhangolódás (5 perc) • Rákérdezés: „Milyen elektromágneses hullámokat ismertek?” • Rövid gondolatébresztő: „Mi a közös a mikróban, a napsütésben és a röntgenben?” • Célkitűzés ismertetése: „Ma megismerjük az elektromágneses spektrum különböző tartományait frekvencia szerint, és megvizsgáljuk, hol találkozhatunk velük a való életben – ehhez ChatGPT-t is fogjuk használni.”
Izvajanje učne ure/projekta
Tanári magyarázat után
Aktív tanulás: alkalmazások keresése ChatGPT segítségével
Feladat:
- Csoportmunka (páros vagy hármas csoportok)
- Minden csoport kap egy spektrumtartományt (pl. rádió, mikrohullám, UV stb.)
Bemutatás és megbeszélés
- Csoportok 1–2 percben elmondják, mit találtak.
- Tanári reflektálás: kiegészítések, pontatlanságok javítása, ha szükséges.
Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
ChatGPT
Načrt vrednotenja
- szóbeli értékelés, reflexió: „Mi volt meglepő az elektromágneses spektrum alkalmazásaival kapcsolatban?”
„Melyik hullámtartomány tűnt a leghasznosabbnak?”
Feladatlap kitöltése
Diferenciacija
Erősebb tanulók:
- Kapják a nehezebb, komplexebb tartományokat (pl. UV, röntgen, gamma), amelyekhez több veszély és technológiai háttér is kapcsolódik.
- Kérd meg őket, hogy a ChatGPT válaszát értékeljék is: „Melyik alkalmazás miért hasznos vagy veszélyes?”
Fejlesztendő tanulók:
- Kapjanak ismertebb, könnyebben értelmezhető tartományokat (pl. látható fény, rádióhullámok).
- Csak 1-2 alkalmazást kelljen keresniük, vizuálisan vagy szóban bemutatni.
Domača naloga, projektna naloga
További érdekes alkalmazások keresése, bemutató készítés érdeklődési körtől függően