Elektromágneses hullámok spektruma – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Természettudományok, matematika és statisztika
Argomento / Materia
Elektromágneses hullámok
Materie tecniche/professionali
Competenze e abilità da sviluppare
Digitális készségek
Információs műveltség
Competenze e abilità professionali da sviluppare
Természettudományos gondolkodás, Elemző és rendszerező képesség
Metodo didattico
csoportmunka
kiscsoportos prezentáció
Materie di interesse generale
Obiettivi di apprendimento
A tanulók ismerjék meg az elektromágneses spektrum különböző tartományait frekvencia szerint, és tudjanak gyakorlati példákat keresni ezekre.
Concetti
Elektromágneses hullámok, frekvencia
Strumenti necessari
okostelefon internetkapcsolattal
Durata
perc
Introduzione e preparazione della lezione / project task

1. Bevezetés és ráhangolódás (5 perc) • Rákérdezés: „Milyen elektromágneses hullámokat ismertek?” • Rövid gondolatébresztő: „Mi a közös a mikróban, a napsütésben és a röntgenben?” • Célkitűzés ismertetése: „Ma megismerjük az elektromágneses spektrum különböző tartományait frekvencia szerint, és megvizsgáljuk, hol találkozhatunk velük a való életben – ehhez ChatGPT-t is fogjuk használni.”

Realizzazione della lezione / project task

Tanári magyarázat után

Aktív tanulás: alkalmazások keresése ChatGPT segítségével 

Feladat:

  • Csoportmunka (páros vagy hármas csoportok)
  • Minden csoport kap egy spektrumtartományt (pl. rádió, mikrohullám, UV stb.)

Bemutatás és megbeszélés 

  • Csoportok 1–2 percben elmondják, mit találtak.
  • Tanári reflektálás: kiegészítések, pontatlanságok javítása, ha szükséges.
Applicazioni utilizzate
ChatGPT
Programma di valutazione
  • szóbeli értékelés, reflexió: „Mi volt meglepő az elektromágneses spektrum alkalmazásaival kapcsolatban?”
    • „Melyik hullámtartomány tűnt a leghasznosabbnak?”

       

Feladatlap kitöltése

Differenziazione

Erősebb tanulók:

  • Kapják a nehezebb, komplexebb tartományokat (pl. UV, röntgen, gamma), amelyekhez több veszély és technológiai háttér is kapcsolódik.
  • Kérd meg őket, hogy a ChatGPT válaszát értékeljék is: „Melyik alkalmazás miért hasznos vagy veszélyes?”

Fejlesztendő tanulók:

  • Kapjanak ismertebb, könnyebben értelmezhető tartományokat (pl. látható fény, rádióhullámok).
  • Csak 1-2 alkalmazást kelljen keresniük, vizuálisan vagy szóban bemutatni.
Compiti a casa, project task

További érdekes alkalmazások keresése, bemutató készítés érdeklődési körtől függően