- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Terv típusa
Óraterv
Szektor
Természettudományok, matematika és statisztika
Témakör, tanulási terület
Elektromágneses hullámok
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Információs műveltség
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
Természettudományos gondolkodás, Elemző és rendszerező képesség
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoportmunka
kiscsoportos prezentáció
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
A tanulók ismerjék meg az elektromágneses spektrum különböző tartományait frekvencia szerint, és tudjanak gyakorlati példákat keresni ezekre.
Fogalmak
Elektromágneses hullámok, frekvencia
Szükséges eszközök
okostelefon internetkapcsolattal
Időtartam
perc
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése
1. Bevezetés és ráhangolódás (5 perc) • Rákérdezés: „Milyen elektromágneses hullámokat ismertek?” • Rövid gondolatébresztő: „Mi a közös a mikróban, a napsütésben és a röntgenben?” • Célkitűzés ismertetése: „Ma megismerjük az elektromágneses spektrum különböző tartományait frekvencia szerint, és megvizsgáljuk, hol találkozhatunk velük a való életben – ehhez ChatGPT-t is fogjuk használni.”
Az óra / projekt megvalósításának tervezése
Tanári magyarázat után
Aktív tanulás: alkalmazások keresése ChatGPT segítségével
Feladat:
- Csoportmunka (páros vagy hármas csoportok)
- Minden csoport kap egy spektrumtartományt (pl. rádió, mikrohullám, UV stb.)
Bemutatás és megbeszélés
- Csoportok 1–2 percben elmondják, mit találtak.
- Tanári reflektálás: kiegészítések, pontatlanságok javítása, ha szükséges.
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Értékelési terv
- szóbeli értékelés, reflexió: „Mi volt meglepő az elektromágneses spektrum alkalmazásaival kapcsolatban?”
„Melyik hullámtartomány tűnt a leghasznosabbnak?”
Feladatlap kitöltése
Differenciálás
Erősebb tanulók:
- Kapják a nehezebb, komplexebb tartományokat (pl. UV, röntgen, gamma), amelyekhez több veszély és technológiai háttér is kapcsolódik.
- Kérd meg őket, hogy a ChatGPT válaszát értékeljék is: „Melyik alkalmazás miért hasznos vagy veszélyes?”
Fejlesztendő tanulók:
- Kapjanak ismertebb, könnyebben értelmezhető tartományokat (pl. látható fény, rádióhullámok).
- Csak 1-2 alkalmazást kelljen keresniük, vizuálisan vagy szóban bemutatni.
Házi feladat, projektfeladat
További érdekes alkalmazások keresése, bemutató készítés érdeklődési körtől függően