Elektromágneses hullámok spektruma – lesson / project plan

Type of plan
Lesson plan
Sector
Természettudományok, matematika és statisztika
Topic, learning area
Elektromágneses hullámok
Vocational subjects
Competences, skills to be developed
Digitális készségek
Információs műveltség
Professional competences, skills to be developed
Természettudományos gondolkodás, Elemző és rendszerező képesség
Teaching method
csoportmunka
kiscsoportos prezentáció
General subject(s)
Learning and development goals
A tanulók ismerjék meg az elektromágneses spektrum különböző tartományait frekvencia szerint, és tudjanak gyakorlati példákat keresni ezekre.
Concepts
Elektromágneses hullámok, frekvencia
Required tools
okostelefon internetkapcsolattal
Duration
perc
Introductory part and preparation of the lesson / project plan

1. Bevezetés és ráhangolódás (5 perc) • Rákérdezés: „Milyen elektromágneses hullámokat ismertek?” • Rövid gondolatébresztő: „Mi a közös a mikróban, a napsütésben és a röntgenben?” • Célkitűzés ismertetése: „Ma megismerjük az elektromágneses spektrum különböző tartományait frekvencia szerint, és megvizsgáljuk, hol találkozhatunk velük a való életben – ehhez ChatGPT-t is fogjuk használni.”

Implementation of the lesson / project plan

Tanári magyarázat után

Aktív tanulás: alkalmazások keresése ChatGPT segítségével 

Feladat:

  • Csoportmunka (páros vagy hármas csoportok)
  • Minden csoport kap egy spektrumtartományt (pl. rádió, mikrohullám, UV stb.)

Bemutatás és megbeszélés 

  • Csoportok 1–2 percben elmondják, mit találtak.
  • Tanári reflektálás: kiegészítések, pontatlanságok javítása, ha szükséges.
Digital tools used
ChatGPT
Evaluation plan
  • szóbeli értékelés, reflexió: „Mi volt meglepő az elektromágneses spektrum alkalmazásaival kapcsolatban?”
    • „Melyik hullámtartomány tűnt a leghasznosabbnak?”

       

Feladatlap kitöltése

Differentiation

Erősebb tanulók:

  • Kapják a nehezebb, komplexebb tartományokat (pl. UV, röntgen, gamma), amelyekhez több veszély és technológiai háttér is kapcsolódik.
  • Kérd meg őket, hogy a ChatGPT válaszát értékeljék is: „Melyik alkalmazás miért hasznos vagy veszélyes?”

Fejlesztendő tanulók:

  • Kapjanak ismertebb, könnyebben értelmezhető tartományokat (pl. látható fény, rádióhullámok).
  • Csak 1-2 alkalmazást kelljen keresniük, vizuálisan vagy szóban bemutatni.
Homework, project task

További érdekes alkalmazások keresése, bemutató készítés érdeklődési körtől függően