1. Óraterv- gitár főtárgy – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Oktatás
Tema, učno področje
Ismerkedés a gitárral
Poklicni predmet(i)
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Kreativitás és innováció
Produktivitás és számonkérhetőség
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
személyes kapcsolat, egyéni oktatás, készségek felmérése és egyéni módszerek
Metoda poučevanja
szemléltetés
Predmet(-i) javnega izobraževanja
Cilji učenja in razvoja
A gitár helyes tartása, megszólaltatása, egyszerű gyermekdal megtanulása
Koncepti
hanglyuk, érintők, húrok, törzshangok
Potrebna orodja
lábzsámoly, szék
Trajanje
30 perc
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

Nagy-Mosóczi Gitáriskola I. Editio Misuca Budapest Zeneműkiadó 1980. június, Szendrey-Karper László Gitárgyakorlatok és darabok 1. Editito Musica Budapest 1980, Ötvonalas kottafüzet 

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

Pár szóban bemutatkozom és kérdéseket teszek fel növendékemnek, hogy kialakuljon egy kapcsolat közöttünk.  Elmondom milyen felépítése van a gitárnak, hogyan szólalnak meg a húrok, milyen alapfogalmakat kell tudnunk, hogy megtanuljunk a hangszeren játszani. Először csak a pengetést gyakoroljuk, elmondom és megmutatom hogyan helyezze fel az ujjait a hangszer húrjaira és pengesse meg azokat. Áttérek a bal kézre. Bemutatom, hogyan fogjuk le a kívánt hangokat. Elmagyarázom és érzékeltetem az érintők közti különbséget.  Egy ismert gyerekdalt választok. Először eléneklem, majd bemutatom hogyan tudjuk megszólaltatni a gitáron. 

Izvajanje učne ure/projekta

A tanuló megfogja a saját korának megfelelő méretű hangszert. Átvesszük a helyes hangszertartás elemeit. Kipróbálja a lábzsámolyt. Megfogja a hangszer részeit, a hangolókulcsokat, a hanglábat, a gitár testét, megpengeti a húrokat. A felmerülő kérdésekre válaszolok.Növendé-kem az általa kiválasztott húron kezdi el játszani a dallamot. Énekléssel segíti a saját munkáját. Jól hallja milyen irányban lépkednek a hangok és jól érzi a dal ritmusát is. Közben rápillant az én ujjaimra is, így követve a lefogás és elengedés egymásutánjait. Eljátsszuk a “Süss fel nap” megtanult részét. 

Drugo orodje, ki ni vključeno v prejšnji seznam
-
Načrt vrednotenja

Az első benyomás nagyon fontos számomra és a növendék számára is. A bizalomépítés és empatikus viselkedés a pedagógus feladata a gyerekkel szemben, ez különösen igaz az egyszemélyes zeneórák esetében. Első alkalommal megengedem a növendékeknek, hogy szabadon pengessék meg a húrokat, ahogyan jólesik nekik. Fontos, hogy ne a megszólaltatás nehézségei maradjanak bennük első benyomásként, hanem a pengetés öröme. Alapvetően mindig a kezemben van a saját hangszerem, ezzel is segítve a tanulást. A gyerekek alkatuktól, kézügyességüktől függően képesek megszólaltatni a gitáron első alkalommal lefogott hangokat. Mindig bíztatom őket és különböző módszerekkel segítem őket.

Diferenciacija

Nagy örömmel és érdeklődéssel fordul a hangszerhez. Nagyon ügyesen ment neki a hangok megszólaltatása, különösebb nehézség nélkül elsőre sikerül helyesen lefognia és megpengetnie a hangokat.  

Domača naloga, projektna naloga

Üres húrok pengetése, húrváltások gyakorlása. A "Süss fel nap " kezdetű dal gyakorlása.