1. Óraterv- gitár főtárgy – lesson / project plan

Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Oktatás
Thema, Lernbereich
Ismerkedés a gitárral
Berufsbezogene Fächer
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Kreativitás és innováció
Produktivitás és számonkérhetőség
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
személyes kapcsolat, egyéni oktatás, készségek felmérése és egyéni módszerek
Unterrichtsmethode
szemléltetés
Allgemeine(s) Fach,Fächer
Lern- und Entwicklungsziele
A gitár helyes tartása, megszólaltatása, egyszerű gyermekdal megtanulása
Konzepte
hanglyuk, érintők, húrok, törzshangok
Erforderliche Werkzeuge
lábzsámoly, szék
Dauer
30 perc
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien

Nagy-Mosóczi Gitáriskola I. Editio Misuca Budapest Zeneműkiadó 1980. június, Szendrey-Karper László Gitárgyakorlatok és darabok 1. Editito Musica Budapest 1980, Ötvonalas kottafüzet 

Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

Pár szóban bemutatkozom és kérdéseket teszek fel növendékemnek, hogy kialakuljon egy kapcsolat közöttünk.  Elmondom milyen felépítése van a gitárnak, hogyan szólalnak meg a húrok, milyen alapfogalmakat kell tudnunk, hogy megtanuljunk a hangszeren játszani. Először csak a pengetést gyakoroljuk, elmondom és megmutatom hogyan helyezze fel az ujjait a hangszer húrjaira és pengesse meg azokat. Áttérek a bal kézre. Bemutatom, hogyan fogjuk le a kívánt hangokat. Elmagyarázom és érzékeltetem az érintők közti különbséget.  Egy ismert gyerekdalt választok. Először eléneklem, majd bemutatom hogyan tudjuk megszólaltatni a gitáron. 

Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

A tanuló megfogja a saját korának megfelelő méretű hangszert. Átvesszük a helyes hangszertartás elemeit. Kipróbálja a lábzsámolyt. Megfogja a hangszer részeit, a hangolókulcsokat, a hanglábat, a gitár testét, megpengeti a húrokat. A felmerülő kérdésekre válaszolok.Növendé-kem az általa kiválasztott húron kezdi el játszani a dallamot. Énekléssel segíti a saját munkáját. Jól hallja milyen irányban lépkednek a hangok és jól érzi a dal ritmusát is. Közben rápillant az én ujjaimra is, így követve a lefogás és elengedés egymásutánjait. Eljátsszuk a “Süss fel nap” megtanult részét. 

Andere
-
Evaluierungsplan

Az első benyomás nagyon fontos számomra és a növendék számára is. A bizalomépítés és empatikus viselkedés a pedagógus feladata a gyerekkel szemben, ez különösen igaz az egyszemélyes zeneórák esetében. Első alkalommal megengedem a növendékeknek, hogy szabadon pengessék meg a húrokat, ahogyan jólesik nekik. Fontos, hogy ne a megszólaltatás nehézségei maradjanak bennük első benyomásként, hanem a pengetés öröme. Alapvetően mindig a kezemben van a saját hangszerem, ezzel is segítve a tanulást. A gyerekek alkatuktól, kézügyességüktől függően képesek megszólaltatni a gitáron első alkalommal lefogott hangokat. Mindig bíztatom őket és különböző módszerekkel segítem őket.

Differenzierung

Nagy örömmel és érdeklődéssel fordul a hangszerhez. Nagyon ügyesen ment neki a hangok megszólaltatása, különösebb nehézség nélkül elsőre sikerül helyesen lefognia és megpengetnie a hangokat.  

Hausaufgabe, Projektaufgabe

Üres húrok pengetése, húrváltások gyakorlása. A "Süss fel nap " kezdetű dal gyakorlása.