1. Óraterv- gitár főtárgy – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Oktatás
Argomento / Materia
Ismerkedés a gitárral
Materie tecniche/professionali
Competenze e abilità da sviluppare
Kreativitás és innováció
Produktivitás és számonkérhetőség
Competenze e abilità professionali da sviluppare
személyes kapcsolat, egyéni oktatás, készségek felmérése és egyéni módszerek
Metodo didattico
szemléltetés
Materie di interesse generale
Obiettivi di apprendimento
A gitár helyes tartása, megszólaltatása, egyszerű gyermekdal megtanulása
Concetti
hanglyuk, érintők, húrok, törzshangok
Strumenti necessari
lábzsámoly, szék
Durata
30 perc
Materials to be shared before the lesson/project task

Nagy-Mosóczi Gitáriskola I. Editio Misuca Budapest Zeneműkiadó 1980. június, Szendrey-Karper László Gitárgyakorlatok és darabok 1. Editito Musica Budapest 1980, Ötvonalas kottafüzet 

Introduzione e preparazione della lezione / project task

Pár szóban bemutatkozom és kérdéseket teszek fel növendékemnek, hogy kialakuljon egy kapcsolat közöttünk.  Elmondom milyen felépítése van a gitárnak, hogyan szólalnak meg a húrok, milyen alapfogalmakat kell tudnunk, hogy megtanuljunk a hangszeren játszani. Először csak a pengetést gyakoroljuk, elmondom és megmutatom hogyan helyezze fel az ujjait a hangszer húrjaira és pengesse meg azokat. Áttérek a bal kézre. Bemutatom, hogyan fogjuk le a kívánt hangokat. Elmagyarázom és érzékeltetem az érintők közti különbséget.  Egy ismert gyerekdalt választok. Először eléneklem, majd bemutatom hogyan tudjuk megszólaltatni a gitáron. 

Realizzazione della lezione / project task

A tanuló megfogja a saját korának megfelelő méretű hangszert. Átvesszük a helyes hangszertartás elemeit. Kipróbálja a lábzsámolyt. Megfogja a hangszer részeit, a hangolókulcsokat, a hanglábat, a gitár testét, megpengeti a húrokat. A felmerülő kérdésekre válaszolok.Növendé-kem az általa kiválasztott húron kezdi el játszani a dallamot. Énekléssel segíti a saját munkáját. Jól hallja milyen irányban lépkednek a hangok és jól érzi a dal ritmusát is. Közben rápillant az én ujjaimra is, így követve a lefogás és elengedés egymásutánjait. Eljátsszuk a “Süss fel nap” megtanult részét. 

Altro
-
Programma di valutazione

Az első benyomás nagyon fontos számomra és a növendék számára is. A bizalomépítés és empatikus viselkedés a pedagógus feladata a gyerekkel szemben, ez különösen igaz az egyszemélyes zeneórák esetében. Első alkalommal megengedem a növendékeknek, hogy szabadon pengessék meg a húrokat, ahogyan jólesik nekik. Fontos, hogy ne a megszólaltatás nehézségei maradjanak bennük első benyomásként, hanem a pengetés öröme. Alapvetően mindig a kezemben van a saját hangszerem, ezzel is segítve a tanulást. A gyerekek alkatuktól, kézügyességüktől függően képesek megszólaltatni a gitáron első alkalommal lefogott hangokat. Mindig bíztatom őket és különböző módszerekkel segítem őket.

Differenziazione

Nagy örömmel és érdeklődéssel fordul a hangszerhez. Nagyon ügyesen ment neki a hangok megszólaltatása, különösebb nehézség nélkül elsőre sikerül helyesen lefognia és megpengetnie a hangokat.  

Compiti a casa, project task

Üres húrok pengetése, húrváltások gyakorlása. A "Süss fel nap " kezdetű dal gyakorlása.