1. Óraterv- gitár főtárgy – lesson / project plan

Type of plan
Lesson plan
Sector
Oktatás
Topic, learning area
Ismerkedés a gitárral
Vocational subjects
Grade
Competences, skills to be developed
Kreativitás és innováció
Produktivitás és számonkérhetőség
Professional competences, skills to be developed
személyes kapcsolat, egyéni oktatás, készségek felmérése és egyéni módszerek
Teaching method
szemléltetés
General subject(s)
Learning and development goals
A gitár helyes tartása, megszólaltatása, egyszerű gyermekdal megtanulása
Concepts
hanglyuk, érintők, húrok, törzshangok
Required tools
lábzsámoly, szék
Duration
30 perc
Materials released before class or for a project

Nagy-Mosóczi Gitáriskola I. Editio Misuca Budapest Zeneműkiadó 1980. június, Szendrey-Karper László Gitárgyakorlatok és darabok 1. Editito Musica Budapest 1980, Ötvonalas kottafüzet 

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Pár szóban bemutatkozom és kérdéseket teszek fel növendékemnek, hogy kialakuljon egy kapcsolat közöttünk.  Elmondom milyen felépítése van a gitárnak, hogyan szólalnak meg a húrok, milyen alapfogalmakat kell tudnunk, hogy megtanuljunk a hangszeren játszani. Először csak a pengetést gyakoroljuk, elmondom és megmutatom hogyan helyezze fel az ujjait a hangszer húrjaira és pengesse meg azokat. Áttérek a bal kézre. Bemutatom, hogyan fogjuk le a kívánt hangokat. Elmagyarázom és érzékeltetem az érintők közti különbséget.  Egy ismert gyerekdalt választok. Először eléneklem, majd bemutatom hogyan tudjuk megszólaltatni a gitáron. 

Implementation of the lesson / project plan

A tanuló megfogja a saját korának megfelelő méretű hangszert. Átvesszük a helyes hangszertartás elemeit. Kipróbálja a lábzsámolyt. Megfogja a hangszer részeit, a hangolókulcsokat, a hanglábat, a gitár testét, megpengeti a húrokat. A felmerülő kérdésekre válaszolok.Növendé-kem az általa kiválasztott húron kezdi el játszani a dallamot. Énekléssel segíti a saját munkáját. Jól hallja milyen irányban lépkednek a hangok és jól érzi a dal ritmusát is. Közben rápillant az én ujjaimra is, így követve a lefogás és elengedés egymásutánjait. Eljátsszuk a “Süss fel nap” megtanult részét. 

Other tool not included in the previous list
-
Evaluation plan

Az első benyomás nagyon fontos számomra és a növendék számára is. A bizalomépítés és empatikus viselkedés a pedagógus feladata a gyerekkel szemben, ez különösen igaz az egyszemélyes zeneórák esetében. Első alkalommal megengedem a növendékeknek, hogy szabadon pengessék meg a húrokat, ahogyan jólesik nekik. Fontos, hogy ne a megszólaltatás nehézségei maradjanak bennük első benyomásként, hanem a pengetés öröme. Alapvetően mindig a kezemben van a saját hangszerem, ezzel is segítve a tanulást. A gyerekek alkatuktól, kézügyességüktől függően képesek megszólaltatni a gitáron első alkalommal lefogott hangokat. Mindig bíztatom őket és különböző módszerekkel segítem őket.

Differentiation

Nagy örömmel és érdeklődéssel fordul a hangszerhez. Nagyon ügyesen ment neki a hangok megszólaltatása, különösebb nehézség nélkül elsőre sikerül helyesen lefognia és megpengetnie a hangokat.  

Homework, project task

Üres húrok pengetése, húrváltások gyakorlása. A "Süss fel nap " kezdetű dal gyakorlása.