1. Óraterv- gitár főtárgy – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Témakör, tanulási terület
Ismerkedés a gitárral
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kreativitás és innováció
Produktivitás és számonkérhetőség
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
személyes kapcsolat, egyéni oktatás, készségek felmérése és egyéni módszerek
Módszer, tanulásszervezési
szemléltetés
Közoktatási tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
A gitár helyes tartása, megszólaltatása, egyszerű gyermekdal megtanulása
Fogalmak
hanglyuk, érintők, húrok, törzshangok
Szükséges eszközök
lábzsámoly, szék
Időtartam
30 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Nagy-Mosóczi Gitáriskola I. Editio Misuca Budapest Zeneműkiadó 1980. június, Szendrey-Karper László Gitárgyakorlatok és darabok 1. Editito Musica Budapest 1980, Ötvonalas kottafüzet 

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Pár szóban bemutatkozom és kérdéseket teszek fel növendékemnek, hogy kialakuljon egy kapcsolat közöttünk.  Elmondom milyen felépítése van a gitárnak, hogyan szólalnak meg a húrok, milyen alapfogalmakat kell tudnunk, hogy megtanuljunk a hangszeren játszani. Először csak a pengetést gyakoroljuk, elmondom és megmutatom hogyan helyezze fel az ujjait a hangszer húrjaira és pengesse meg azokat. Áttérek a bal kézre. Bemutatom, hogyan fogjuk le a kívánt hangokat. Elmagyarázom és érzékeltetem az érintők közti különbséget.  Egy ismert gyerekdalt választok. Először eléneklem, majd bemutatom hogyan tudjuk megszólaltatni a gitáron. 

Az óra / projekt megvalósítása

A tanuló megfogja a saját korának megfelelő méretű hangszert. Átvesszük a helyes hangszertartás elemeit. Kipróbálja a lábzsámolyt. Megfogja a hangszer részeit, a hangolókulcsokat, a hanglábat, a gitár testét, megpengeti a húrokat. A felmerülő kérdésekre válaszolok.Növendé-kem az általa kiválasztott húron kezdi el játszani a dallamot. Énekléssel segíti a saját munkáját. Jól hallja milyen irányban lépkednek a hangok és jól érzi a dal ritmusát is. Közben rápillant az én ujjaimra is, így követve a lefogás és elengedés egymásutánjait. Eljátsszuk a “Süss fel nap” megtanult részét. 

Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
-
Értékelési terv

Az első benyomás nagyon fontos számomra és a növendék számára is. A bizalomépítés és empatikus viselkedés a pedagógus feladata a gyerekkel szemben, ez különösen igaz az egyszemélyes zeneórák esetében. Első alkalommal megengedem a növendékeknek, hogy szabadon pengessék meg a húrokat, ahogyan jólesik nekik. Fontos, hogy ne a megszólaltatás nehézségei maradjanak bennük első benyomásként, hanem a pengetés öröme. Alapvetően mindig a kezemben van a saját hangszerem, ezzel is segítve a tanulást. A gyerekek alkatuktól, kézügyességüktől függően képesek megszólaltatni a gitáron első alkalommal lefogott hangokat. Mindig bíztatom őket és különböző módszerekkel segítem őket.

Differenciálás

Nagy örömmel és érdeklődéssel fordul a hangszerhez. Nagyon ügyesen ment neki a hangok megszólaltatása, különösebb nehézség nélkül elsőre sikerül helyesen lefognia és megpengetnie a hangokat.  

Házi feladat, projektfeladat

Üres húrok pengetése, húrváltások gyakorlása. A "Süss fel nap " kezdetű dal gyakorlása.