Hagyományos szövegfeldolgozó óra – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Témakör, tanulási terület
Szövegfeldolgozás
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
 egyéni képességfejlesztés differenciált munka szervezésével;  a szövegbefogadás előkészítése előzetes feltevések megfogalmazásával (jóslás);  a szöveg hangulatának visszatükrözése bemutató olvasással;  az értő olvasás fejlesztése néma olvasás után; 
Módszer, tanulásszervezési
csoportmunka
Közoktatási tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
 a szövegértés biztosítása az olvasmány részenkénti feldolgozásával, a szövegtartalom megbeszélésével, szómagyarázattal, a kifejezések másképpen való megfogalmazásával
Fogalmak
Olvasási képesség
Szükséges eszközök
interaktív tábla
Időtartam
45 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Mesehallgatás, meseolvasás Bálind Ágnes Lepke az írógépen című könyvéből

Tantárgyi kapcsolat a környezetismerettel: Házunk táján - hasznosak, kedvencek, alkalmatlankodók

Tantárgyi kapcsolat a technikával: Zokniból vidám kutyafigura készítése 

 

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

1. Tartalmi előkészítés

Keresztrejtvény összeállítása, megoldása

Szókapcsolatok, verssorok, vers összeállítása megadott szavakból

Az olvasástechnika gyakorlása a megadott szósorok elolvasásával

Az értő olvasás gyakorlása rokonértelmű szavak keresésével

Témamegjelölés, célkitűzés

Az óra / projekt megvalósítása

II. Ismerkedés a szöveggel

A szöveg 1-3. részének bemutatása

Első gondolatok megfogalmazása a szövegrész hallatán

Képek bemutatása kutyakölykökről

A szöveg szereplőinek megbeszélése, a tartalom főbb eseményeinek megragadása

III. Részenkénti szövegfeldolgozás

1. Megfigyelési szempontok

2. A szöveg első részének hangos olvasása

3. A szövegtartalom megragadása (dramatikus játékkal)

IV. Szövegfeldolgozás önállóan

1. Előfeltevés

2. Megfigyelési szempontok

3. A szöveg 4-5. részének néma olvasása

4. Szövegtartalom megragadása

5. Részösszefoglalás

V. Szintetizálás 

Tartalommondással

VI. Befejezés

1. Házi feladat

2. Értékelés

3. Okosdoboz

 

Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
DMC
Értékelési terv

Önértékelés

Értékeld az olvasásodat néhány mondattal!

Mi a véleményed az órai szereplésedről?

Melyik osztálytársad órai munkáját állítanád mintaképül? Indokold röviden, mi tetszett a munkájában!