- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
1. Bevezetés (10 perc) – Érzékenyítő film megtekintése
Cél: A tanulók ráhangolása a témára érzelmi alapon, empátia felkeltése.
Tevékenység:
- Rövid érzékenyítő kisfilm levetítése (pl. „Ian – Egy különleges fiú története”, 9 perces animációs film, YouTube-on elérhető magyar felirattal).
- Film után rövid megbeszélés:
- Mit éreztetek a film közben?
- Milyen problémákkal kellett szembenéznie Ian-nek?
- Hogyan viszonyultak hozzá a társai?
- Mi változott a film végére?
2. Fő rész (30 perc)
a) A fogyatékosság fogalma (5 perc)
- A fogyatékosság nem egyenlő betegség, hanem valamilyen tartós testi, érzékszervi, értelmi vagy pszichoszociális funkciózavar.
- Különbség: fogyatékosság – akadályozottság – betegség.
b) A fogyatékosság kialakulása (3 perc)
- Veleszületett (pl. genetikai okok, szülési komplikációk).
- Szerzett (pl. baleset, betegség, háború, stroke, hallás- vagy látásvesztés időskorban).
c) Fogyatékosság fajtái (7 perc)
- Mozgásszervi (pl. tolószékes emberek)
- Érzékszervi (pl. vakok, siketek)
- Értelmi (pl. Down-szindróma)
- Autizmus spektrumzavar
- Pszichoszociális (pl. mentális zavarok: depresszió, szorongás)
- Rejtett fogyatékosságok (pl. diszlexia, ADHD)
Interaktív kérdés: Tudtok-e példát mondani a környezetetekből?
d) Integráció és beilleszkedés az iskolába (7 perc)
- Inklúzió fogalma: mindenki számára nyitott, befogadó iskola.
- Az integráció hatásai:
- Fejlődik a közösség empátiája.
- Csökken az előítélet.
- A fogyatékkal élő gyerek is része lehet az osztályközösségnek.
- Nehézségek: speciális igények, iskolai akadálymentesség, pedagógiai kihívások.
Beszélgetésindító: Volt-e már a közösségetekben fogyatékos személy? Milyen volt a tapasztalat?
e) Hogyan bánjunk velük? (4 perc)
- Tisztelet – nem sajnálat!
- Ne nézd le, ne beszélj helyette.
- Segíts, ha kérik – ne automatikusan.
- Ne nevess ki, ne bámulj!
- Használj megfelelő nyelvezetet: „fogyatékkal élő”, „tolószékes ember” stb.
f) Híres filmek fogyatékosságról (2 perc)
- Esőember – autizmus
- A mindenség elmélete – Stephen Hawking (ALS)
- Életrevalók – mozgássérült főszereplő
- Wonder – Az igazi csoda – arctorzulás
g) Híres emberek, akik fogyatékkal élnek (2 perc)
- Stephen Hawking – ALS
- Ludwig van Beethoven – hallásvesztés
- Nick Vujicic – végtaghiányos motivációs tréner
- Helen Keller – siket és vak, író, aktivista
3. Összefoglalás (5 perc) – Kahoot formájában
Kérdések (interaktívan a diákok felé):
- Mit jelent fogyatékkal élni?
- Milyen fajtái vannak a fogyatékosságnak?
- Milyen okai lehetnek?
- Miért fontos az integráció?
- Hogyan viselkedjünk fogyatékkal élő társainkkal?
- Mondj egy híres filmet vagy híres fogyatékkal élő személyt!
Zárás:
„Mindannyian mások vagyunk, de ugyanúgy értékesek.”
Kiegészítő ötletek (ha több idő áll rendelkezésre vagy projektórát tartotok):
- Kipróbálásos érzékenyítés (pl. bekötött szemmel séta párban).
- Interjú részlet egy fogyatékos személlyel.
- Poszterkészítés: „Így segíthetsz!”