Mit jelent fogyatékkal élni? – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Nem jellemző
Témakör, tanulási terület
Felelősségvállalás másokért,önkéntesség
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
osztályfőnöki,etike,társadalomismeret
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoportmunka
frontális beszélgetés
Tanulási, fejlesztési célok
A tanulók ráhangolása a témára érzelmi alapon,empátia felkeltése.
Fogalmak
fogyatékosság fogalma
Szükséges eszközök
projektor,hangszoró,vetítővászon vagy Tv,papír,tollak, esteleg okoseszköz
Időtartam
45 perc
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

1. Bevezetés (10 perc) – Érzékenyítő film megtekintése

Cél: A tanulók ráhangolása a témára érzelmi alapon, empátia felkeltése.

Tevékenység:

  • Rövid érzékenyítő kisfilm levetítése (pl. „Ian – Egy különleges fiú története”, 9 perces animációs film, YouTube-on elérhető magyar felirattal).
  • Film után rövid megbeszélés:
    • Mit éreztetek a film közben?
    • Milyen problémákkal kellett szembenéznie Ian-nek?
    • Hogyan viszonyultak hozzá a társai?
    • Mi változott a film végére?
Az óra / projekt megvalósításának tervezése

2. Fő rész (30 perc)

a) A fogyatékosság fogalma (5 perc)

  • A fogyatékosság nem egyenlő betegség, hanem valamilyen tartós testi, érzékszervi, értelmi vagy pszichoszociális funkciózavar.
  • Különbség: fogyatékosság – akadályozottság – betegség.

b) A fogyatékosság kialakulása (3 perc)

  • Veleszületett (pl. genetikai okok, szülési komplikációk).
  • Szerzett (pl. baleset, betegség, háború, stroke, hallás- vagy látásvesztés időskorban).

c) Fogyatékosság fajtái (7 perc)

  • Mozgásszervi (pl. tolószékes emberek)
  • Érzékszervi (pl. vakok, siketek)
  • Értelmi (pl. Down-szindróma)
  • Autizmus spektrumzavar
  • Pszichoszociális (pl. mentális zavarok: depresszió, szorongás)
  • Rejtett fogyatékosságok (pl. diszlexia, ADHD)

Interaktív kérdés: Tudtok-e példát mondani a környezetetekből?

d) Integráció és beilleszkedés az iskolába (7 perc)

  • Inklúzió fogalma: mindenki számára nyitott, befogadó iskola.
  • Az integráció hatásai:
    • Fejlődik a közösség empátiája.
    • Csökken az előítélet.
    • A fogyatékkal élő gyerek is része lehet az osztályközösségnek.
  • Nehézségek: speciális igények, iskolai akadálymentesség, pedagógiai kihívások.

Beszélgetésindító: Volt-e már a közösségetekben fogyatékos személy? Milyen volt a tapasztalat?

e) Hogyan bánjunk velük? (4 perc)

  • Tisztelet – nem sajnálat!
  • Ne nézd le, ne beszélj helyette.
  • Segíts, ha kérik – ne automatikusan.
  • Ne nevess ki, ne bámulj!
  • Használj megfelelő nyelvezetet: „fogyatékkal élő”, „tolószékes ember” stb.

f) Híres filmek fogyatékosságról (2 perc)

  • Esőember – autizmus
  • A mindenség elmélete – Stephen Hawking (ALS)
  • Életrevalók – mozgássérült főszereplő
  • Wonder – Az igazi csoda – arctorzulás

g) Híres emberek, akik fogyatékkal élnek (2 perc)

  • Stephen Hawking – ALS
  • Ludwig van Beethoven – hallásvesztés
  • Nick Vujicic – végtaghiányos motivációs tréner
  • Helen Keller – siket és vak, író, aktivista
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Kahoot
Értékelési terv

3. Összefoglalás (5 perc) – Kahoot formájában

Kérdések (interaktívan a diákok felé):

  1. Mit jelent fogyatékkal élni?
  2. Milyen fajtái vannak a fogyatékosságnak?
  3. Milyen okai lehetnek?
  4. Miért fontos az integráció?
  5. Hogyan viselkedjünk fogyatékkal élő társainkkal?
  6. Mondj egy híres filmet vagy híres fogyatékkal élő személyt!

Zárás:
„Mindannyian mások vagyunk, de ugyanúgy értékesek.”

 

Házi feladat, projektfeladat

Kiegészítő ötletek (ha több idő áll rendelkezésre vagy projektórát tartotok):

  • Kipróbálásos érzékenyítés (pl. bekötött szemmel séta párban).
  • Interjú részlet egy fogyatékos személlyel.
  • Poszterkészítés: „Így segíthetsz!”