Mit jelent fogyatékkal élni? – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Nem jellemző
Tema, učno področje
Felelősségvállalás másokért,önkéntesség
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
osztályfőnöki,etike,társadalomismeret
Metoda poučevanja
csoportmunka
frontális beszélgetés
Cilji učenja in razvoja
A tanulók ráhangolása a témára érzelmi alapon,empátia felkeltése.
Koncepti
fogyatékosság fogalma
Potrebna orodja
projektor,hangszoró,vetítővászon vagy Tv,papír,tollak, esteleg okoseszköz
Trajanje
45 perc
Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

1. Bevezetés (10 perc) – Érzékenyítő film megtekintése

Cél: A tanulók ráhangolása a témára érzelmi alapon, empátia felkeltése.

Tevékenység:

  • Rövid érzékenyítő kisfilm levetítése (pl. „Ian – Egy különleges fiú története”, 9 perces animációs film, YouTube-on elérhető magyar felirattal).
  • Film után rövid megbeszélés:
    • Mit éreztetek a film közben?
    • Milyen problémákkal kellett szembenéznie Ian-nek?
    • Hogyan viszonyultak hozzá a társai?
    • Mi változott a film végére?
Izvajanje učne ure/projekta

2. Fő rész (30 perc)

a) A fogyatékosság fogalma (5 perc)

  • A fogyatékosság nem egyenlő betegség, hanem valamilyen tartós testi, érzékszervi, értelmi vagy pszichoszociális funkciózavar.
  • Különbség: fogyatékosság – akadályozottság – betegség.

b) A fogyatékosság kialakulása (3 perc)

  • Veleszületett (pl. genetikai okok, szülési komplikációk).
  • Szerzett (pl. baleset, betegség, háború, stroke, hallás- vagy látásvesztés időskorban).

c) Fogyatékosság fajtái (7 perc)

  • Mozgásszervi (pl. tolószékes emberek)
  • Érzékszervi (pl. vakok, siketek)
  • Értelmi (pl. Down-szindróma)
  • Autizmus spektrumzavar
  • Pszichoszociális (pl. mentális zavarok: depresszió, szorongás)
  • Rejtett fogyatékosságok (pl. diszlexia, ADHD)

Interaktív kérdés: Tudtok-e példát mondani a környezetetekből?

d) Integráció és beilleszkedés az iskolába (7 perc)

  • Inklúzió fogalma: mindenki számára nyitott, befogadó iskola.
  • Az integráció hatásai:
    • Fejlődik a közösség empátiája.
    • Csökken az előítélet.
    • A fogyatékkal élő gyerek is része lehet az osztályközösségnek.
  • Nehézségek: speciális igények, iskolai akadálymentesség, pedagógiai kihívások.

Beszélgetésindító: Volt-e már a közösségetekben fogyatékos személy? Milyen volt a tapasztalat?

e) Hogyan bánjunk velük? (4 perc)

  • Tisztelet – nem sajnálat!
  • Ne nézd le, ne beszélj helyette.
  • Segíts, ha kérik – ne automatikusan.
  • Ne nevess ki, ne bámulj!
  • Használj megfelelő nyelvezetet: „fogyatékkal élő”, „tolószékes ember” stb.

f) Híres filmek fogyatékosságról (2 perc)

  • Esőember – autizmus
  • A mindenség elmélete – Stephen Hawking (ALS)
  • Életrevalók – mozgássérült főszereplő
  • Wonder – Az igazi csoda – arctorzulás

g) Híres emberek, akik fogyatékkal élnek (2 perc)

  • Stephen Hawking – ALS
  • Ludwig van Beethoven – hallásvesztés
  • Nick Vujicic – végtaghiányos motivációs tréner
  • Helen Keller – siket és vak, író, aktivista
Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
ChatGPT
Kahoot
Načrt vrednotenja

3. Összefoglalás (5 perc) – Kahoot formájában

Kérdések (interaktívan a diákok felé):

  1. Mit jelent fogyatékkal élni?
  2. Milyen fajtái vannak a fogyatékosságnak?
  3. Milyen okai lehetnek?
  4. Miért fontos az integráció?
  5. Hogyan viselkedjünk fogyatékkal élő társainkkal?
  6. Mondj egy híres filmet vagy híres fogyatékkal élő személyt!

Zárás:
„Mindannyian mások vagyunk, de ugyanúgy értékesek.”

 

Domača naloga, projektna naloga

Kiegészítő ötletek (ha több idő áll rendelkezésre vagy projektórát tartotok):

  • Kipróbálásos érzékenyítés (pl. bekötött szemmel séta párban).
  • Interjú részlet egy fogyatékos személlyel.
  • Poszterkészítés: „Így segíthetsz!”