Mit jelent fogyatékkal élni? – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Nem jellemző
Argomento / Materia
Felelősségvállalás másokért,önkéntesség
Competenze e abilità da sviluppare
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Competenze e abilità professionali da sviluppare
osztályfőnöki,etike,társadalomismeret
Metodo didattico
csoportmunka
frontális beszélgetés
Obiettivi di apprendimento
A tanulók ráhangolása a témára érzelmi alapon,empátia felkeltése.
Concetti
fogyatékosság fogalma
Strumenti necessari
projektor,hangszoró,vetítővászon vagy Tv,papír,tollak, esteleg okoseszköz
Durata
45 perc
Introduzione e preparazione della lezione / project task

1. Bevezetés (10 perc) – Érzékenyítő film megtekintése

Cél: A tanulók ráhangolása a témára érzelmi alapon, empátia felkeltése.

Tevékenység:

  • Rövid érzékenyítő kisfilm levetítése (pl. „Ian – Egy különleges fiú története”, 9 perces animációs film, YouTube-on elérhető magyar felirattal).
  • Film után rövid megbeszélés:
    • Mit éreztetek a film közben?
    • Milyen problémákkal kellett szembenéznie Ian-nek?
    • Hogyan viszonyultak hozzá a társai?
    • Mi változott a film végére?
Realizzazione della lezione / project task

2. Fő rész (30 perc)

a) A fogyatékosság fogalma (5 perc)

  • A fogyatékosság nem egyenlő betegség, hanem valamilyen tartós testi, érzékszervi, értelmi vagy pszichoszociális funkciózavar.
  • Különbség: fogyatékosság – akadályozottság – betegség.

b) A fogyatékosság kialakulása (3 perc)

  • Veleszületett (pl. genetikai okok, szülési komplikációk).
  • Szerzett (pl. baleset, betegség, háború, stroke, hallás- vagy látásvesztés időskorban).

c) Fogyatékosság fajtái (7 perc)

  • Mozgásszervi (pl. tolószékes emberek)
  • Érzékszervi (pl. vakok, siketek)
  • Értelmi (pl. Down-szindróma)
  • Autizmus spektrumzavar
  • Pszichoszociális (pl. mentális zavarok: depresszió, szorongás)
  • Rejtett fogyatékosságok (pl. diszlexia, ADHD)

Interaktív kérdés: Tudtok-e példát mondani a környezetetekből?

d) Integráció és beilleszkedés az iskolába (7 perc)

  • Inklúzió fogalma: mindenki számára nyitott, befogadó iskola.
  • Az integráció hatásai:
    • Fejlődik a közösség empátiája.
    • Csökken az előítélet.
    • A fogyatékkal élő gyerek is része lehet az osztályközösségnek.
  • Nehézségek: speciális igények, iskolai akadálymentesség, pedagógiai kihívások.

Beszélgetésindító: Volt-e már a közösségetekben fogyatékos személy? Milyen volt a tapasztalat?

e) Hogyan bánjunk velük? (4 perc)

  • Tisztelet – nem sajnálat!
  • Ne nézd le, ne beszélj helyette.
  • Segíts, ha kérik – ne automatikusan.
  • Ne nevess ki, ne bámulj!
  • Használj megfelelő nyelvezetet: „fogyatékkal élő”, „tolószékes ember” stb.

f) Híres filmek fogyatékosságról (2 perc)

  • Esőember – autizmus
  • A mindenség elmélete – Stephen Hawking (ALS)
  • Életrevalók – mozgássérült főszereplő
  • Wonder – Az igazi csoda – arctorzulás

g) Híres emberek, akik fogyatékkal élnek (2 perc)

  • Stephen Hawking – ALS
  • Ludwig van Beethoven – hallásvesztés
  • Nick Vujicic – végtaghiányos motivációs tréner
  • Helen Keller – siket és vak, író, aktivista
Applicazioni utilizzate
ChatGPT
Kahoot
Programma di valutazione

3. Összefoglalás (5 perc) – Kahoot formájában

Kérdések (interaktívan a diákok felé):

  1. Mit jelent fogyatékkal élni?
  2. Milyen fajtái vannak a fogyatékosságnak?
  3. Milyen okai lehetnek?
  4. Miért fontos az integráció?
  5. Hogyan viselkedjünk fogyatékkal élő társainkkal?
  6. Mondj egy híres filmet vagy híres fogyatékkal élő személyt!

Zárás:
„Mindannyian mások vagyunk, de ugyanúgy értékesek.”

 

Compiti a casa, project task

Kiegészítő ötletek (ha több idő áll rendelkezésre vagy projektórát tartotok):

  • Kipróbálásos érzékenyítés (pl. bekötött szemmel séta párban).
  • Interjú részlet egy fogyatékos személlyel.
  • Poszterkészítés: „Így segíthetsz!”