Mit jelent fogyatékkal élni? – lesson / project plan

Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Nem jellemző
Thema, Lernbereich
Felelősségvállalás másokért,önkéntesség
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
osztályfőnöki,etike,társadalomismeret
Unterrichtsmethode
csoportmunka
frontális beszélgetés
Lern- und Entwicklungsziele
A tanulók ráhangolása a témára érzelmi alapon,empátia felkeltése.
Konzepte
fogyatékosság fogalma
Erforderliche Werkzeuge
projektor,hangszoró,vetítővászon vagy Tv,papír,tollak, esteleg okoseszköz
Dauer
45 perc
Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

1. Bevezetés (10 perc) – Érzékenyítő film megtekintése

Cél: A tanulók ráhangolása a témára érzelmi alapon, empátia felkeltése.

Tevékenység:

  • Rövid érzékenyítő kisfilm levetítése (pl. „Ian – Egy különleges fiú története”, 9 perces animációs film, YouTube-on elérhető magyar felirattal).
  • Film után rövid megbeszélés:
    • Mit éreztetek a film közben?
    • Milyen problémákkal kellett szembenéznie Ian-nek?
    • Hogyan viszonyultak hozzá a társai?
    • Mi változott a film végére?
Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

2. Fő rész (30 perc)

a) A fogyatékosság fogalma (5 perc)

  • A fogyatékosság nem egyenlő betegség, hanem valamilyen tartós testi, érzékszervi, értelmi vagy pszichoszociális funkciózavar.
  • Különbség: fogyatékosság – akadályozottság – betegség.

b) A fogyatékosság kialakulása (3 perc)

  • Veleszületett (pl. genetikai okok, szülési komplikációk).
  • Szerzett (pl. baleset, betegség, háború, stroke, hallás- vagy látásvesztés időskorban).

c) Fogyatékosság fajtái (7 perc)

  • Mozgásszervi (pl. tolószékes emberek)
  • Érzékszervi (pl. vakok, siketek)
  • Értelmi (pl. Down-szindróma)
  • Autizmus spektrumzavar
  • Pszichoszociális (pl. mentális zavarok: depresszió, szorongás)
  • Rejtett fogyatékosságok (pl. diszlexia, ADHD)

Interaktív kérdés: Tudtok-e példát mondani a környezetetekből?

d) Integráció és beilleszkedés az iskolába (7 perc)

  • Inklúzió fogalma: mindenki számára nyitott, befogadó iskola.
  • Az integráció hatásai:
    • Fejlődik a közösség empátiája.
    • Csökken az előítélet.
    • A fogyatékkal élő gyerek is része lehet az osztályközösségnek.
  • Nehézségek: speciális igények, iskolai akadálymentesség, pedagógiai kihívások.

Beszélgetésindító: Volt-e már a közösségetekben fogyatékos személy? Milyen volt a tapasztalat?

e) Hogyan bánjunk velük? (4 perc)

  • Tisztelet – nem sajnálat!
  • Ne nézd le, ne beszélj helyette.
  • Segíts, ha kérik – ne automatikusan.
  • Ne nevess ki, ne bámulj!
  • Használj megfelelő nyelvezetet: „fogyatékkal élő”, „tolószékes ember” stb.

f) Híres filmek fogyatékosságról (2 perc)

  • Esőember – autizmus
  • A mindenség elmélete – Stephen Hawking (ALS)
  • Életrevalók – mozgássérült főszereplő
  • Wonder – Az igazi csoda – arctorzulás

g) Híres emberek, akik fogyatékkal élnek (2 perc)

  • Stephen Hawking – ALS
  • Ludwig van Beethoven – hallásvesztés
  • Nick Vujicic – végtaghiányos motivációs tréner
  • Helen Keller – siket és vak, író, aktivista
Verwendete Anwendungen
ChatGPT
Kahoot
Evaluierungsplan

3. Összefoglalás (5 perc) – Kahoot formájában

Kérdések (interaktívan a diákok felé):

  1. Mit jelent fogyatékkal élni?
  2. Milyen fajtái vannak a fogyatékosságnak?
  3. Milyen okai lehetnek?
  4. Miért fontos az integráció?
  5. Hogyan viselkedjünk fogyatékkal élő társainkkal?
  6. Mondj egy híres filmet vagy híres fogyatékkal élő személyt!

Zárás:
„Mindannyian mások vagyunk, de ugyanúgy értékesek.”

 

Hausaufgabe, Projektaufgabe

Kiegészítő ötletek (ha több idő áll rendelkezésre vagy projektórát tartotok):

  • Kipróbálásos érzékenyítés (pl. bekötött szemmel séta párban).
  • Interjú részlet egy fogyatékos személlyel.
  • Poszterkészítés: „Így segíthetsz!”