- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Mérnöki tevékenység, gyártás és építőipar
Témakör, tanulási terület
Roncsolásos anyagvizsgálat
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Információs műveltség
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
Legyen tisztában a roncsolásos anyagvizsgálat ezen fajtáival
Tanítási, tanulásszervezési módszer
magyarázat
Tanulási, fejlesztési célok
A tanulók ismerjék meg a keménység fogalmát és fontosságát. Ismerjék meg a leggyakoribb keménységmérési módszereket.
Fogalmak
keménységmérés, vickers, brinnel,
Szükséges eszközök
Anyagminták (fa, műanyag, alumínium, vas, üveg) Karcoló eszközök (köröm, érme, szög, acéldrót stb.) Prezentáció vagy képes táblázat a keménységmérési módszerekről
Időtartam
45
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok
Korábbi órák tananyagai.
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése
Anyagfajták, fizikai tulajdonságai
- A tanulók ismerjék meg a keménység fogalmát és fontosságát.
- Ismerjék meg a leggyakoribb keménységmérési módszereket.
- Legyenek képesek egyszerű, kvalitatív keménységi összehasonlítást végezni.
Az óra / projekt megvalósításának tervezése
🔹 1. Ráhangolódás (5 perc)
- Gyengébb tanulók: Egyszerű, hétköznapi kérdések (pl. „Mi puhább: gumi vagy fém?”).
- Átlagos tanulók: Rövid véleményalkotás (pl. „Miért lehet fontos tudni, mennyire kemény egy anyag?”).
- Kiemelkedő tanulók: Ösztönözd őket példák hozására a technikából, iparból (pl. „Miért nem készítünk szerszámot fából?”).
🔹 2. Elméleti ismeretátadás (10 perc)
- Gyengébb tanulók: Képek, rajzok, egyszerűbb nyelvezet. Lehetőség kérdések feltevésére.
- Átlagos tanulók: Jegyzetkészítés tanári segítséggel, kulcsszavak kiemelése.
- Kiemelkedő tanulók: Kapjanak kiegészítő információt (pl. keménységmérő gépek működése, gyémánt alkalmazása az iparban).
🔹 3. Módszerek bemutatása (10 perc)
- Gyengébb tanulók: Csak a Mohs-skálára koncentrálunk (karcolásos módszer), szóban magyarázzuk el.
- Átlagos tanulók: Rövid táblázatot töltenek ki az egyes módszerek jellemzőiről.
- Kiemelkedő tanulók: Összehasonlító elemzés, írásban: „Melyik módszer mire alkalmas, és miért?”
🔹 4. Kísérlet (15 perc)
- Gyengébb tanulók: Előre előkészített minta, páros munkában, egyszerű megfigyelések (pl. „igen/nem” karcolódott).
- Átlagos tanulók: Megfigyelések jegyzése táblázatba, rövid következtetés.
- Kiemelkedő tanulók: Önálló kísérletterv (válassz 3 anyagot, 3 eszközt, vizsgáld meg és rangsorold keménység szerint), esetleg saját eszközt is bevonhatnak.
🔹 5. Közös megbeszélés, összegzés (5 perc)
- Gyengébb tanulók: Tanári kérdések alapján rövid válaszok.
- Átlagos tanulók: Szóbeli összefoglalás, jegyzet ellenőrzése.
- Kiemelkedő tanulók: Véleményalkotás: „Ha autóalkatrészeket készítünk, miért fontos a keménység?”
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Értékelési terv
Eredmények megbeszélése: melyik anyag karcolta meg a másikat?
Rövid közös értékelés, beszélgetés
Differenciálás
A tananyag elsajátítása során folyamatosan differenciálni kell, mert különben nem tudják egyes tanulók csatolni az ismereteket ka korábbi ismereteikhez.
Házi feladat, projektfeladat
Keresd meg otthon 3 tárgy keménységét karcolásos próbával (pl. érme, csavarhúzó, porcelán). Írd le, melyik karcolta meg a másikat!