Keménységmérés – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Oktatás
Mérnöki tevékenység, gyártás és építőipar
Argomento / Materia
Roncsolásos anyagvizsgálat
Materie tecniche/professionali
Competenze e abilità da sviluppare
Információs műveltség
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Competenze e abilità professionali da sviluppare
Legyen tisztában a roncsolásos anyagvizsgálat ezen fajtáival
Metodo didattico
magyarázat
Obiettivi di apprendimento
A tanulók ismerjék meg a keménység fogalmát és fontosságát. Ismerjék meg a leggyakoribb keménységmérési módszereket.
Concetti
keménységmérés, vickers, brinnel,
Strumenti necessari
Anyagminták (fa, műanyag, alumínium, vas, üveg) Karcoló eszközök (köröm, érme, szög, acéldrót stb.) Prezentáció vagy képes táblázat a keménységmérési módszerekről
Durata
45
Materials to be shared before the lesson/project task

Korábbi órák tananyagai.

Introduzione e preparazione della lezione / project task

Anyagfajták, fizikai tulajdonságai

  • A tanulók ismerjék meg a keménység fogalmát és fontosságát.
  • Ismerjék meg a leggyakoribb keménységmérési módszereket.
  • Legyenek képesek egyszerű, kvalitatív keménységi összehasonlítást végezni.

 

Realizzazione della lezione / project task

🔹 1. Ráhangolódás (5 perc)

  • Gyengébb tanulók: Egyszerű, hétköznapi kérdések (pl. „Mi puhább: gumi vagy fém?”).
  • Átlagos tanulók: Rövid véleményalkotás (pl. „Miért lehet fontos tudni, mennyire kemény egy anyag?”).
  • Kiemelkedő tanulók: Ösztönözd őket példák hozására a technikából, iparból (pl. „Miért nem készítünk szerszámot fából?”).

🔹 2. Elméleti ismeretátadás (10 perc)

  • Gyengébb tanulók: Képek, rajzok, egyszerűbb nyelvezet. Lehetőség kérdések feltevésére.
  • Átlagos tanulók: Jegyzetkészítés tanári segítséggel, kulcsszavak kiemelése.
  • Kiemelkedő tanulók: Kapjanak kiegészítő információt (pl. keménységmérő gépek működése, gyémánt alkalmazása az iparban).

🔹 3. Módszerek bemutatása (10 perc)

  • Gyengébb tanulók: Csak a Mohs-skálára koncentrálunk (karcolásos módszer), szóban magyarázzuk el.
  • Átlagos tanulók: Rövid táblázatot töltenek ki az egyes módszerek jellemzőiről.
  • Kiemelkedő tanulók: Összehasonlító elemzés, írásban: „Melyik módszer mire alkalmas, és miért?”

🔹 4. Kísérlet (15 perc)

  • Gyengébb tanulók: Előre előkészített minta, páros munkában, egyszerű megfigyelések (pl. „igen/nem” karcolódott).
  • Átlagos tanulók: Megfigyelések jegyzése táblázatba, rövid következtetés.
  • Kiemelkedő tanulók: Önálló kísérletterv (válassz 3 anyagot, 3 eszközt, vizsgáld meg és rangsorold keménység szerint), esetleg saját eszközt is bevonhatnak.

🔹 5. Közös megbeszélés, összegzés (5 perc)

  • Gyengébb tanulók: Tanári kérdések alapján rövid válaszok.
  • Átlagos tanulók: Szóbeli összefoglalás, jegyzet ellenőrzése.
  • Kiemelkedő tanulók: Véleményalkotás: „Ha autóalkatrészeket készítünk, miért fontos a keménység?”
Applicazioni utilizzate
ChatGPT
Programma di valutazione

Eredmények megbeszélése: melyik anyag karcolta meg a másikat?

Rövid közös értékelés, beszélgetés

Differenziazione

A tananyag elsajátítása során folyamatosan differenciálni kell, mert különben nem tudják egyes tanulók csatolni az ismereteket ka korábbi ismereteikhez.

Compiti a casa, project task

Keresd meg otthon 3 tárgy keménységét karcolásos próbával (pl. érme, csavarhúzó, porcelán). Írd le, melyik karcolta meg a másikat!