- Anmelden oder Registrieren, um Kommentare verfassen zu können
Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Oktatás
Mérnöki tevékenység, gyártás és építőipar
Thema, Lernbereich
Roncsolásos anyagvizsgálat
Berufsbezogene Fächer
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Információs műveltség
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Legyen tisztában a roncsolásos anyagvizsgálat ezen fajtáival
Unterrichtsmethode
magyarázat
Lern- und Entwicklungsziele
A tanulók ismerjék meg a keménység fogalmát és fontosságát. Ismerjék meg a leggyakoribb keménységmérési módszereket.
Konzepte
keménységmérés, vickers, brinnel,
Erforderliche Werkzeuge
Anyagminták (fa, műanyag, alumínium, vas, üveg) Karcoló eszközök (köröm, érme, szög, acéldrót stb.) Prezentáció vagy képes táblázat a keménységmérési módszerekről
Dauer
45
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien
Korábbi órák tananyagai.
Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans
Anyagfajták, fizikai tulajdonságai
- A tanulók ismerjék meg a keménység fogalmát és fontosságát.
- Ismerjék meg a leggyakoribb keménységmérési módszereket.
- Legyenek képesek egyszerű, kvalitatív keménységi összehasonlítást végezni.
Umsetzung des Unterrichts / Projektplans
🔹 1. Ráhangolódás (5 perc)
- Gyengébb tanulók: Egyszerű, hétköznapi kérdések (pl. „Mi puhább: gumi vagy fém?”).
- Átlagos tanulók: Rövid véleményalkotás (pl. „Miért lehet fontos tudni, mennyire kemény egy anyag?”).
- Kiemelkedő tanulók: Ösztönözd őket példák hozására a technikából, iparból (pl. „Miért nem készítünk szerszámot fából?”).
🔹 2. Elméleti ismeretátadás (10 perc)
- Gyengébb tanulók: Képek, rajzok, egyszerűbb nyelvezet. Lehetőség kérdések feltevésére.
- Átlagos tanulók: Jegyzetkészítés tanári segítséggel, kulcsszavak kiemelése.
- Kiemelkedő tanulók: Kapjanak kiegészítő információt (pl. keménységmérő gépek működése, gyémánt alkalmazása az iparban).
🔹 3. Módszerek bemutatása (10 perc)
- Gyengébb tanulók: Csak a Mohs-skálára koncentrálunk (karcolásos módszer), szóban magyarázzuk el.
- Átlagos tanulók: Rövid táblázatot töltenek ki az egyes módszerek jellemzőiről.
- Kiemelkedő tanulók: Összehasonlító elemzés, írásban: „Melyik módszer mire alkalmas, és miért?”
🔹 4. Kísérlet (15 perc)
- Gyengébb tanulók: Előre előkészített minta, páros munkában, egyszerű megfigyelések (pl. „igen/nem” karcolódott).
- Átlagos tanulók: Megfigyelések jegyzése táblázatba, rövid következtetés.
- Kiemelkedő tanulók: Önálló kísérletterv (válassz 3 anyagot, 3 eszközt, vizsgáld meg és rangsorold keménység szerint), esetleg saját eszközt is bevonhatnak.
🔹 5. Közös megbeszélés, összegzés (5 perc)
- Gyengébb tanulók: Tanári kérdések alapján rövid válaszok.
- Átlagos tanulók: Szóbeli összefoglalás, jegyzet ellenőrzése.
- Kiemelkedő tanulók: Véleményalkotás: „Ha autóalkatrészeket készítünk, miért fontos a keménység?”
Verwendete Anwendungen
ChatGPT
Evaluierungsplan
Eredmények megbeszélése: melyik anyag karcolta meg a másikat?
Rövid közös értékelés, beszélgetés
Differenzierung
A tananyag elsajátítása során folyamatosan differenciálni kell, mert különben nem tudják egyes tanulók csatolni az ismereteket ka korábbi ismereteikhez.
Hausaufgabe, Projektaufgabe
Keresd meg otthon 3 tárgy keménységét karcolásos próbával (pl. érme, csavarhúzó, porcelán). Írd le, melyik karcolta meg a másikat!