- Prijava ali Registracija za objavo komentarjev
Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Oktatás
Mérnöki tevékenység, gyártás és építőipar
Tema, učno področje
Roncsolásos anyagvizsgálat
Poklicni predmet(i)
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Információs műveltség
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
Legyen tisztában a roncsolásos anyagvizsgálat ezen fajtáival
Metoda poučevanja
magyarázat
Cilji učenja in razvoja
A tanulók ismerjék meg a keménység fogalmát és fontosságát. Ismerjék meg a leggyakoribb keménységmérési módszereket.
Koncepti
keménységmérés, vickers, brinnel,
Potrebna orodja
Anyagminták (fa, műanyag, alumínium, vas, üveg) Karcoló eszközök (köröm, érme, szög, acéldrót stb.) Prezentáció vagy képes táblázat a keménységmérési módszerekről
Trajanje
45
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt
Korábbi órák tananyagai.
Uvodni del učne ure / Priprave na projekt
Anyagfajták, fizikai tulajdonságai
- A tanulók ismerjék meg a keménység fogalmát és fontosságát.
- Ismerjék meg a leggyakoribb keménységmérési módszereket.
- Legyenek képesek egyszerű, kvalitatív keménységi összehasonlítást végezni.
Izvajanje učne ure/projekta
🔹 1. Ráhangolódás (5 perc)
- Gyengébb tanulók: Egyszerű, hétköznapi kérdések (pl. „Mi puhább: gumi vagy fém?”).
- Átlagos tanulók: Rövid véleményalkotás (pl. „Miért lehet fontos tudni, mennyire kemény egy anyag?”).
- Kiemelkedő tanulók: Ösztönözd őket példák hozására a technikából, iparból (pl. „Miért nem készítünk szerszámot fából?”).
🔹 2. Elméleti ismeretátadás (10 perc)
- Gyengébb tanulók: Képek, rajzok, egyszerűbb nyelvezet. Lehetőség kérdések feltevésére.
- Átlagos tanulók: Jegyzetkészítés tanári segítséggel, kulcsszavak kiemelése.
- Kiemelkedő tanulók: Kapjanak kiegészítő információt (pl. keménységmérő gépek működése, gyémánt alkalmazása az iparban).
🔹 3. Módszerek bemutatása (10 perc)
- Gyengébb tanulók: Csak a Mohs-skálára koncentrálunk (karcolásos módszer), szóban magyarázzuk el.
- Átlagos tanulók: Rövid táblázatot töltenek ki az egyes módszerek jellemzőiről.
- Kiemelkedő tanulók: Összehasonlító elemzés, írásban: „Melyik módszer mire alkalmas, és miért?”
🔹 4. Kísérlet (15 perc)
- Gyengébb tanulók: Előre előkészített minta, páros munkában, egyszerű megfigyelések (pl. „igen/nem” karcolódott).
- Átlagos tanulók: Megfigyelések jegyzése táblázatba, rövid következtetés.
- Kiemelkedő tanulók: Önálló kísérletterv (válassz 3 anyagot, 3 eszközt, vizsgáld meg és rangsorold keménység szerint), esetleg saját eszközt is bevonhatnak.
🔹 5. Közös megbeszélés, összegzés (5 perc)
- Gyengébb tanulók: Tanári kérdések alapján rövid válaszok.
- Átlagos tanulók: Szóbeli összefoglalás, jegyzet ellenőrzése.
- Kiemelkedő tanulók: Véleményalkotás: „Ha autóalkatrészeket készítünk, miért fontos a keménység?”
Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
ChatGPT
Načrt vrednotenja
Eredmények megbeszélése: melyik anyag karcolta meg a másikat?
Rövid közös értékelés, beszélgetés
Diferenciacija
A tananyag elsajátítása során folyamatosan differenciálni kell, mert különben nem tudják egyes tanulók csatolni az ismereteket ka korábbi ismereteikhez.
Domača naloga, projektna naloga
Keresd meg otthon 3 tárgy keménységét karcolásos próbával (pl. érme, csavarhúzó, porcelán). Írd le, melyik karcolta meg a másikat!