Type of lesson / project plan
Lesson plan
Sector
Oktatás
Mérnöki tevékenység, gyártás és építőipar
Topic, learning area
Roncsolásos anyagvizsgálat
Vocational subject(s)
Grade
Competencies, skills to be developed
Információs műveltség
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Professional competencies, skills to be developed
Legyen tisztában a roncsolásos anyagvizsgálat ezen fajtáival
Teaching method
magyarázat
Learning and development goals
A tanulók ismerjék meg a keménység fogalmát és fontosságát. Ismerjék meg a leggyakoribb keménységmérési módszereket.
Concepts
keménységmérés, vickers, brinnel,
Required tools
Anyagminták (fa, műanyag, alumínium, vas, üveg) Karcoló eszközök (köröm, érme, szög, acéldrót stb.) Prezentáció vagy képes táblázat a keménységmérési módszerekről
Duration
45
Materials released before class or for a project
Korábbi órák tananyagai.
Introductory part and preparation of the lesson / project plan
Anyagfajták, fizikai tulajdonságai
- A tanulók ismerjék meg a keménység fogalmát és fontosságát.
- Ismerjék meg a leggyakoribb keménységmérési módszereket.
- Legyenek képesek egyszerű, kvalitatív keménységi összehasonlítást végezni.
Implementation of the lesson / project plan
🔹 1. Ráhangolódás (5 perc)
- Gyengébb tanulók: Egyszerű, hétköznapi kérdések (pl. „Mi puhább: gumi vagy fém?”).
- Átlagos tanulók: Rövid véleményalkotás (pl. „Miért lehet fontos tudni, mennyire kemény egy anyag?”).
- Kiemelkedő tanulók: Ösztönözd őket példák hozására a technikából, iparból (pl. „Miért nem készítünk szerszámot fából?”).
🔹 2. Elméleti ismeretátadás (10 perc)
- Gyengébb tanulók: Képek, rajzok, egyszerűbb nyelvezet. Lehetőség kérdések feltevésére.
- Átlagos tanulók: Jegyzetkészítés tanári segítséggel, kulcsszavak kiemelése.
- Kiemelkedő tanulók: Kapjanak kiegészítő információt (pl. keménységmérő gépek működése, gyémánt alkalmazása az iparban).
🔹 3. Módszerek bemutatása (10 perc)
- Gyengébb tanulók: Csak a Mohs-skálára koncentrálunk (karcolásos módszer), szóban magyarázzuk el.
- Átlagos tanulók: Rövid táblázatot töltenek ki az egyes módszerek jellemzőiről.
- Kiemelkedő tanulók: Összehasonlító elemzés, írásban: „Melyik módszer mire alkalmas, és miért?”
🔹 4. Kísérlet (15 perc)
- Gyengébb tanulók: Előre előkészített minta, páros munkában, egyszerű megfigyelések (pl. „igen/nem” karcolódott).
- Átlagos tanulók: Megfigyelések jegyzése táblázatba, rövid következtetés.
- Kiemelkedő tanulók: Önálló kísérletterv (válassz 3 anyagot, 3 eszközt, vizsgáld meg és rangsorold keménység szerint), esetleg saját eszközt is bevonhatnak.
🔹 5. Közös megbeszélés, összegzés (5 perc)
- Gyengébb tanulók: Tanári kérdések alapján rövid válaszok.
- Átlagos tanulók: Szóbeli összefoglalás, jegyzet ellenőrzése.
- Kiemelkedő tanulók: Véleményalkotás: „Ha autóalkatrészeket készítünk, miért fontos a keménység?”
Used digital devices
ChatGPT
Evaluation plan
Eredmények megbeszélése: melyik anyag karcolta meg a másikat?
Rövid közös értékelés, beszélgetés
Differentiation
A tananyag elsajátítása során folyamatosan differenciálni kell, mert különben nem tudják egyes tanulók csatolni az ismereteket ka korábbi ismereteikhez.
Homework, project task
Keresd meg otthon 3 tárgy keménységét karcolásos próbával (pl. érme, csavarhúzó, porcelán). Írd le, melyik karcolta meg a másikat!