Kölcsey Ferenc: Hymnusz – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Művészetek és humán tudományok
Témakör, tanulási terület
Kölcsey Ferenc: Hymnusz
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Produktivitás és számonkérhetőség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Társadalmi és kultúrák közötti készségek
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
A tények, jelenségek sokoldalú elemzése, rendszerezés és rögzítés.
Módszer, tanulásszervezési
kooperatív tanulás
Közoktatási tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
Az óra végére el tudják helyezni a műben megjelenő történelmi eseményeket egy közös időskálán.
Fogalmak
himnusz, paradoxon, anafora, párhuzam, ellentét, hiperbolikus képek, inverzió, archaizáló nyelv, dicső múlt, vérzivataros századok,
Szükséges eszközök
Tábla, filc, idézeteket tartalmazó cetlik, kalap, okostábla, Youtube,
Időtartam
45 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Az órát megelőzően már tudniuk kellett a verset kívülről. 

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Az órát az előző foglalkozásra visszautaló, az egyéni megnyilvánulás elősegítő házi feladat ellenőrzésével kezdtük.

A zanza.tv-n megtekintettünk egy Kölcsey munkásságáról szóló kisfilmet, amely főként a Hymnusról szólt, így betekintést kaptak a diákok az elsajátítandó anyagrészbe. A ráhangolódást folytatva meghallgattuk a Himnusz megzenésített változatát egy olyan ábrázolásban, amelyben a dallal párhuzamosan jelnyelven is előadták a művet. A diákoknak közben az volt a feladatuk, hogy figyeljék érzéseiket. 

Az óra / projekt megvalósítása

A versből kiragadott idézeteket tartalmazó papírok segítségével alakulta ki a csapatok. Megszabtam, hogy kinek mi az elsődleges feladata (szóvivő, bátorító, időgazda és mérlegelő, az 5 fős csoportnál plusz egy ellenőr)  a csoporton belül a kapott kérdések közös megválaszolásán felül. 

Tananyag készítéséhez használt alkalmazás
PowerPoint 2016+ videó rögzítés
Prezi
Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
zanza.tv, YouTube
Értékelési terv

Ráéreztek a tanulók a megoldásokra és többé kevésbé a várt válaszok születtek a megbeszélés során. Ezt követően értékelték a diákok a saját munkájukat és a csoport közös hatékonyságát. Szerzett tudásunk összegzése és rögzítéseként, a csoportmunka előtt, a táblára rajzolt halmazábrát töltöttük ki, amely megteremtette a vers időtávlatait. 

Differenciálás

A kooperatív csoportmunka segítséget nyújt abban, hogy a diákok óráról órára más szerepekben próbálják ki magukat. Így én magam is képet kapok arról, ki miben szorul segítségre, fejlesztésre vagy a többieket meghaladó feladatra. 

Házi feladat, projektfeladat

Házi feladatnak végül, összekapcsolódva a történelem tantárggyal, a műben szereplő történelemi események összegyűjtését adtam.