Kölcsey Ferenc: Hymnusz – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Művészetek és humán tudományok
Tema, učno področje
Kölcsey Ferenc: Hymnusz
Poklicni predmet(i)
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Produktivitás és számonkérhetőség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Társadalmi és kultúrák közötti készségek
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
A tények, jelenségek sokoldalú elemzése, rendszerezés és rögzítés.
Metoda poučevanja
kooperatív tanulás
Predmet(-i) javnega izobraževanja
Cilji učenja in razvoja
Az óra végére el tudják helyezni a műben megjelenő történelmi eseményeket egy közös időskálán.
Koncepti
himnusz, paradoxon, anafora, párhuzam, ellentét, hiperbolikus képek, inverzió, archaizáló nyelv, dicső múlt, vérzivataros századok,
Potrebna orodja
Tábla, filc, idézeteket tartalmazó cetlik, kalap, okostábla, Youtube,
Trajanje
45 perc
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

Az órát megelőzően már tudniuk kellett a verset kívülről. 

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

Az órát az előző foglalkozásra visszautaló, az egyéni megnyilvánulás elősegítő házi feladat ellenőrzésével kezdtük.

A zanza.tv-n megtekintettünk egy Kölcsey munkásságáról szóló kisfilmet, amely főként a Hymnusról szólt, így betekintést kaptak a diákok az elsajátítandó anyagrészbe. A ráhangolódást folytatva meghallgattuk a Himnusz megzenésített változatát egy olyan ábrázolásban, amelyben a dallal párhuzamosan jelnyelven is előadták a művet. A diákoknak közben az volt a feladatuk, hogy figyeljék érzéseiket. 

Izvajanje učne ure/projekta

A versből kiragadott idézeteket tartalmazó papírok segítségével alakulta ki a csapatok. Megszabtam, hogy kinek mi az elsődleges feladata (szóvivő, bátorító, időgazda és mérlegelő, az 5 fős csoportnál plusz egy ellenőr)  a csoporton belül a kapott kérdések közös megválaszolásán felül. 

Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
PowerPoint 2016+ videó rögzítés
Prezi
Drugo orodje, ki ni vključeno v prejšnji seznam
zanza.tv, YouTube
Načrt vrednotenja

Ráéreztek a tanulók a megoldásokra és többé kevésbé a várt válaszok születtek a megbeszélés során. Ezt követően értékelték a diákok a saját munkájukat és a csoport közös hatékonyságát. Szerzett tudásunk összegzése és rögzítéseként, a csoportmunka előtt, a táblára rajzolt halmazábrát töltöttük ki, amely megteremtette a vers időtávlatait. 

Diferenciacija

A kooperatív csoportmunka segítséget nyújt abban, hogy a diákok óráról órára más szerepekben próbálják ki magukat. Így én magam is képet kapok arról, ki miben szorul segítségre, fejlesztésre vagy a többieket meghaladó feladatra. 

Domača naloga, projektna naloga

Házi feladatnak végül, összekapcsolódva a történelem tantárggyal, a műben szereplő történelemi események összegyűjtését adtam.