Kölcsey Ferenc: Hymnusz – lesson / project plan

Type of lesson / project plan
Lesson plan
Sector
Művészetek és humán tudományok
Topic, learning area
Kölcsey Ferenc: Hymnusz
Vocational subject(s)
Grade
Competencies, skills to be developed
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Produktivitás és számonkérhetőség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Társadalmi és kultúrák közötti készségek
Professional competencies, skills to be developed
A tények, jelenségek sokoldalú elemzése, rendszerezés és rögzítés.
Teaching method
kooperatív tanulás
General subject(s)
Learning and development goals
Az óra végére el tudják helyezni a műben megjelenő történelmi eseményeket egy közös időskálán.
Concepts
himnusz, paradoxon, anafora, párhuzam, ellentét, hiperbolikus képek, inverzió, archaizáló nyelv, dicső múlt, vérzivataros századok,
Required tools
Tábla, filc, idézeteket tartalmazó cetlik, kalap, okostábla, Youtube,
Duration
45 perc
Materials released before class or for a project

Az órát megelőzően már tudniuk kellett a verset kívülről. 

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Az órát az előző foglalkozásra visszautaló, az egyéni megnyilvánulás elősegítő házi feladat ellenőrzésével kezdtük.

A zanza.tv-n megtekintettünk egy Kölcsey munkásságáról szóló kisfilmet, amely főként a Hymnusról szólt, így betekintést kaptak a diákok az elsajátítandó anyagrészbe. A ráhangolódást folytatva meghallgattuk a Himnusz megzenésített változatát egy olyan ábrázolásban, amelyben a dallal párhuzamosan jelnyelven is előadták a művet. A diákoknak közben az volt a feladatuk, hogy figyeljék érzéseiket. 

Implementation of the lesson / project plan

A versből kiragadott idézeteket tartalmazó papírok segítségével alakulta ki a csapatok. Megszabtam, hogy kinek mi az elsődleges feladata (szóvivő, bátorító, időgazda és mérlegelő, az 5 fős csoportnál plusz egy ellenőr)  a csoporton belül a kapott kérdések közös megválaszolásán felül. 

Used digital devices
PowerPoint 2016+ videó rögzítés
Prezi
Other
zanza.tv, YouTube
Evaluation plan

Ráéreztek a tanulók a megoldásokra és többé kevésbé a várt válaszok születtek a megbeszélés során. Ezt követően értékelték a diákok a saját munkájukat és a csoport közös hatékonyságát. Szerzett tudásunk összegzése és rögzítéseként, a csoportmunka előtt, a táblára rajzolt halmazábrát töltöttük ki, amely megteremtette a vers időtávlatait. 

Differentiation

A kooperatív csoportmunka segítséget nyújt abban, hogy a diákok óráról órára más szerepekben próbálják ki magukat. Így én magam is képet kapok arról, ki miben szorul segítségre, fejlesztésre vagy a többieket meghaladó feladatra. 

Homework, project task

Házi feladatnak végül, összekapcsolódva a történelem tantárggyal, a műben szereplő történelemi események összegyűjtését adtam.