Kölcsey Ferenc: Hymnusz – lesson / project plan

Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Művészetek és humán tudományok
Thema, Lernbereich
Kölcsey Ferenc: Hymnusz
Berufsbezogene Fächer
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Produktivitás és számonkérhetőség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Társadalmi és kultúrák közötti készségek
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
A tények, jelenségek sokoldalú elemzése, rendszerezés és rögzítés.
Unterrichtsmethode
kooperatív tanulás
Allgemeine(s) Fach,Fächer
Lern- und Entwicklungsziele
Az óra végére el tudják helyezni a műben megjelenő történelmi eseményeket egy közös időskálán.
Konzepte
himnusz, paradoxon, anafora, párhuzam, ellentét, hiperbolikus képek, inverzió, archaizáló nyelv, dicső múlt, vérzivataros századok,
Erforderliche Werkzeuge
Tábla, filc, idézeteket tartalmazó cetlik, kalap, okostábla, Youtube,
Dauer
45 perc
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien

Az órát megelőzően már tudniuk kellett a verset kívülről. 

Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

Az órát az előző foglalkozásra visszautaló, az egyéni megnyilvánulás elősegítő házi feladat ellenőrzésével kezdtük.

A zanza.tv-n megtekintettünk egy Kölcsey munkásságáról szóló kisfilmet, amely főként a Hymnusról szólt, így betekintést kaptak a diákok az elsajátítandó anyagrészbe. A ráhangolódást folytatva meghallgattuk a Himnusz megzenésített változatát egy olyan ábrázolásban, amelyben a dallal párhuzamosan jelnyelven is előadták a művet. A diákoknak közben az volt a feladatuk, hogy figyeljék érzéseiket. 

Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

A versből kiragadott idézeteket tartalmazó papírok segítségével alakulta ki a csapatok. Megszabtam, hogy kinek mi az elsődleges feladata (szóvivő, bátorító, időgazda és mérlegelő, az 5 fős csoportnál plusz egy ellenőr)  a csoporton belül a kapott kérdések közös megválaszolásán felül. 

Verwendete Anwendungen
PowerPoint 2016+ videó rögzítés
Prezi
Andere
zanza.tv, YouTube
Evaluierungsplan

Ráéreztek a tanulók a megoldásokra és többé kevésbé a várt válaszok születtek a megbeszélés során. Ezt követően értékelték a diákok a saját munkájukat és a csoport közös hatékonyságát. Szerzett tudásunk összegzése és rögzítéseként, a csoportmunka előtt, a táblára rajzolt halmazábrát töltöttük ki, amely megteremtette a vers időtávlatait. 

Differenzierung

A kooperatív csoportmunka segítséget nyújt abban, hogy a diákok óráról órára más szerepekben próbálják ki magukat. Így én magam is képet kapok arról, ki miben szorul segítségre, fejlesztésre vagy a többieket meghaladó feladatra. 

Hausaufgabe, Projektaufgabe

Házi feladatnak végül, összekapcsolódva a történelem tantárggyal, a műben szereplő történelemi események összegyűjtését adtam.