A magyar gasztronómia története és sajátosságai – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Szolgáltatások
Témakör, tanulási terület
A magyar gasztronómia
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
IKT (információ, kommunikáció, technológia)
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Vezetés és felelősségvállalás
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
Téma bemutatása érthetően és érdekesen
Módszer, tanulásszervezési
fordított osztályterem
Tanulási, fejlesztési célok
A tanulók legyenek képesek a magyar gasztronómia kialakulásának a történetét és a magyar konyha sajátosságainak bemutatására
Fogalmak
A magyar gasztronómia története és a magyar konyha sajátosságai
Szükséges eszközök
Számítógép, projektor, internet hozzáférés, mobiltelefon
Időtartam
2X45 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Bódiné Fekete Éva: A gasztronómia története című könyv alapján készített anyagok kerülnek kiosztásra.

 

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

 

Az Ételkészítés alapjai tantárgy keretében a tanulók megismerik a magyar gasztronómiát, történetét, jeles képviselőit és sajátosságait. A témák bővítése brainstorming módszerrel történt.

Az osztályban az óra előkészítése a csoportok kialakításával, a forrás anyagok megbeszélésével, kiosztásával és a témák kiegészítése brain storminggal történik. A diákok otthon készítik el a feladatokat, melyet előzőleg egymás között szétosztanak és a digitális eszközök kiválasztásában is ők döntenek. Minden csoport kahootot készít az ismeretanyag elsajátításának ellenőrzésére. A tanár csak javaslatot tesz egy „digitális étlap” felajánlásával.

 

 

Az óra / projekt megvalósítása

A tanár által készített témafelvezetővel indul az óra.

A tanári felvezetés után a diákok csoportonként mutatják be az otthon digitálisan elkészített anyagaikat.                                                 

Az I. csoport témája: A honfoglalás előtti magyarok szokásai és étkezése

A II. csoport témája: Az itáliai reneszánsz és Mátyás korának étkezési szokásai

A III. csoport témája: Amerika felfedezése mit hozott Európának és a magyaroknak?

A IV. csoport témája: A magyar konyha a XVI-XX. században

Az V. csoport témája: A magyar gasztronómia kiemelkedő alakjai

A VI. csoport témája: A magyar konyha sajátosságai és a Michelin csillagos éttermek Magyarországon                                        

Az elkészített anyagokat a moodle platformra kell feltölteni és az órán onnan történik az otthon elkészített anyagok bemutatása

A csoportok előadása után kahoot kérdések következnek, melyeket a diákok készítenek el. Így az egész osztálytól - 39 fő - megkapom a visszajelzést, hogy ki mennyire értette meg az anyagot. ki az, akivel még egyénileg foglalkozni kell, van-e olyan anyagrész, amely több diáknak is nehézésget okozott, ezért újra ki kell térni rá.

 

Az óra befejező része a csoport értékelés.

 

Tananyag készítéséhez használt alkalmazás
Kahoot
Moodle
PowerPoint 2016+ videó rögzítés
Prezi
Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
Biteable használatát terveztem, de közben fizetős lett, így most videót nem tudtam készíteni az órára
Értékelési terv

Csoportos értékelést terveztem, mert a tanulás jelenlegi fázisában ezt tartom a leghatékonyabb fejlesztő eszköznek. Így a diákok önállóan felismerik hiányosságaikat, legközelebb javíthatnak rajta és a tanár is tud korrigálni a tanulási folyamatban.

A csoportértékelő lapot csatolom.

Differenciálás

Nincs

Házi feladat, projektfeladat

Magyaros étel receptek és magyar hungarikumok gyűjtése