kismegszakító tulajdonságai – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Nem jellemző
Tema, učno področje
túláramvédelem
Poklicni predmet(i)
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
Műszaki kifejezések
Metoda poučevanja
Frontális oktatás
Cilji učenja in razvoja
műszaki kompetenciák
Trajanje
45
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

Nem volt ilyen

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

Szemléltető anyag előkészítlése

A kismegszakító a villamos hálózatok védelmének alappillére, mely túláram vagy rövidzárlat esetén azonnal megszakítja az áramkört, ezzel megóvva a berendezéseket a károsodástól. Hagyományos elvét - a „több az nem mindig több” bölcsességével – követve megbízhatóan és gyorsan reagál, elkerülve a nagyobb baleseteket. Röviden: egyszerű mechanizmus, ősi tapasztalatokon alapuló biztonság, mely mindig azt teszi, amit mindig is tett.

Izvajanje učne ure/projekta

1. Motiváció (2 perc)

  • Rövid kérdés: „Mi történik, ha túl sok készüléket dugunk be egy elosztóba?”
  • Tanulói válaszok összegyűjtése.
  • Rávezetés: ez ellen véd a kismegszakító.

2. Bevezetés (3 perc)

  • Rövid elméleti összefoglaló:
    • A kismegszakító funkciója: túláram és rövidzárlat elleni védelem.
    • Alapelv: megszakítja az áramkört veszély esetén.

3. Fő rész (10 perc)

  • Felépítés röviden:
    • Termikus kioldó (lassú túlterhelés esetén).
    • Mágneses kioldó (gyors rövidzárlat esetén).
  • Fő jellemzők:
    • Névleges áramerősség (pl. 16 A).
    • Kioldási karakterisztika (pl. B, C, D típus).
    • Pólusszám (1P, 2P, 3P, stb.).

4. Lezárás, visszakérdezés (3–5 perc)

  • Mini kvíz vagy kérdéssor:
    • Mire való a kismegszakító?
    • Mi a különbség a termikus és mágneses kioldó között?
  • Felvezetés a következő órára: gyakorlati példák, típusok összehasonlítása.
Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
ChatGPT
Načrt vrednotenja
  • Figyelem és aktivitás – Részt vett-e a tanuló a beszélgetésben, figyelt-e az elhangzottakra?
  • Alapfogalmak megértése – Tudja-e, mire való a kismegszakító, és mik a fő tulajdonságai?
  • Kérdésekre adott válaszok – Helyesen válaszolt-e az óra végén feltett alapvető kérdésekre?
  • Érdeklődés jelei – Mutatott-e érdeklődést a téma iránt, kérdezett-e?