kismegszakító tulajdonságai – lesson / project plan

Type of lesson / project plan
Lesson plan
Sector
Nem jellemző
Topic, learning area
túláramvédelem
Vocational subject(s)
Competencies, skills to be developed
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Professional competencies, skills to be developed
Műszaki kifejezések
Teaching method
Frontális oktatás
Learning and development goals
műszaki kompetenciák
Duration
45
Materials released before class or for a project

Nem volt ilyen

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Szemléltető anyag előkészítlése

A kismegszakító a villamos hálózatok védelmének alappillére, mely túláram vagy rövidzárlat esetén azonnal megszakítja az áramkört, ezzel megóvva a berendezéseket a károsodástól. Hagyományos elvét - a „több az nem mindig több” bölcsességével – követve megbízhatóan és gyorsan reagál, elkerülve a nagyobb baleseteket. Röviden: egyszerű mechanizmus, ősi tapasztalatokon alapuló biztonság, mely mindig azt teszi, amit mindig is tett.

Implementation of the lesson / project plan

1. Motiváció (2 perc)

  • Rövid kérdés: „Mi történik, ha túl sok készüléket dugunk be egy elosztóba?”
  • Tanulói válaszok összegyűjtése.
  • Rávezetés: ez ellen véd a kismegszakító.

2. Bevezetés (3 perc)

  • Rövid elméleti összefoglaló:
    • A kismegszakító funkciója: túláram és rövidzárlat elleni védelem.
    • Alapelv: megszakítja az áramkört veszély esetén.

3. Fő rész (10 perc)

  • Felépítés röviden:
    • Termikus kioldó (lassú túlterhelés esetén).
    • Mágneses kioldó (gyors rövidzárlat esetén).
  • Fő jellemzők:
    • Névleges áramerősség (pl. 16 A).
    • Kioldási karakterisztika (pl. B, C, D típus).
    • Pólusszám (1P, 2P, 3P, stb.).

4. Lezárás, visszakérdezés (3–5 perc)

  • Mini kvíz vagy kérdéssor:
    • Mire való a kismegszakító?
    • Mi a különbség a termikus és mágneses kioldó között?
  • Felvezetés a következő órára: gyakorlati példák, típusok összehasonlítása.
Used digital devices
ChatGPT
Evaluation plan
  • Figyelem és aktivitás – Részt vett-e a tanuló a beszélgetésben, figyelt-e az elhangzottakra?
  • Alapfogalmak megértése – Tudja-e, mire való a kismegszakító, és mik a fő tulajdonságai?
  • Kérdésekre adott válaszok – Helyesen válaszolt-e az óra végén feltett alapvető kérdésekre?
  • Érdeklődés jelei – Mutatott-e érdeklődést a téma iránt, kérdezett-e?