- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Terv típusa
Óraterv
Bővebb szakterület
Nem jellemző
Témakör, tanulási terület
túláramvédelem
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Feljesztendő szakmai/tantárgyi készségek
Műszaki kifejezések
Tanítási, tanulásszervezési módszer
Frontális oktatás
Tanulási, fejlesztési célok
műszaki kompetenciák
Időtartam
45
Előre kiadott anyagok
Nem volt ilyen
Bevezető rész, előkészítés
Szemléltető anyag előkészítlése
A kismegszakító a villamos hálózatok védelmének alappillére, mely túláram vagy rövidzárlat esetén azonnal megszakítja az áramkört, ezzel megóvva a berendezéseket a károsodástól. Hagyományos elvét - a „több az nem mindig több” bölcsességével – követve megbízhatóan és gyorsan reagál, elkerülve a nagyobb baleseteket. Röviden: egyszerű mechanizmus, ősi tapasztalatokon alapuló biztonság, mely mindig azt teszi, amit mindig is tett.
Megvalósítás részletes tervezése
1. Motiváció (2 perc)
- Rövid kérdés: „Mi történik, ha túl sok készüléket dugunk be egy elosztóba?”
- Tanulói válaszok összegyűjtése.
- Rávezetés: ez ellen véd a kismegszakító.
2. Bevezetés (3 perc)
- Rövid elméleti összefoglaló:
- A kismegszakító funkciója: túláram és rövidzárlat elleni védelem.
- Alapelv: megszakítja az áramkört veszély esetén.
3. Fő rész (10 perc)
- Felépítés röviden:
- Termikus kioldó (lassú túlterhelés esetén).
- Mágneses kioldó (gyors rövidzárlat esetén).
- Fő jellemzők:
- Névleges áramerősség (pl. 16 A).
- Kioldási karakterisztika (pl. B, C, D típus).
- Pólusszám (1P, 2P, 3P, stb.).
4. Lezárás, visszakérdezés (3–5 perc)
- Mini kvíz vagy kérdéssor:
- Mire való a kismegszakító?
- Mi a különbség a termikus és mágneses kioldó között?
- Felvezetés a következő órára: gyakorlati példák, típusok összehasonlítása.
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Értékelési terv
- Figyelem és aktivitás – Részt vett-e a tanuló a beszélgetésben, figyelt-e az elhangzottakra?
- Alapfogalmak megértése – Tudja-e, mire való a kismegszakító, és mik a fő tulajdonságai?
- Kérdésekre adott válaszok – Helyesen válaszolt-e az óra végén feltett alapvető kérdésekre?
- Érdeklődés jelei – Mutatott-e érdeklődést a téma iránt, kérdezett-e?