kismegszakító tulajdonságai – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Nem jellemző
Témakör, tanulási terület
túláramvédelem
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
Műszaki kifejezések
Tanítási, tanulásszervezési módszer
Frontális oktatás
Tanulási, fejlesztési célok
műszaki kompetenciák
Időtartam
45
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Nem volt ilyen

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Szemléltető anyag előkészítlése

A kismegszakító a villamos hálózatok védelmének alappillére, mely túláram vagy rövidzárlat esetén azonnal megszakítja az áramkört, ezzel megóvva a berendezéseket a károsodástól. Hagyományos elvét - a „több az nem mindig több” bölcsességével – követve megbízhatóan és gyorsan reagál, elkerülve a nagyobb baleseteket. Röviden: egyszerű mechanizmus, ősi tapasztalatokon alapuló biztonság, mely mindig azt teszi, amit mindig is tett.

Az óra / projekt megvalósításának tervezése

1. Motiváció (2 perc)

  • Rövid kérdés: „Mi történik, ha túl sok készüléket dugunk be egy elosztóba?”
  • Tanulói válaszok összegyűjtése.
  • Rávezetés: ez ellen véd a kismegszakító.

2. Bevezetés (3 perc)

  • Rövid elméleti összefoglaló:
    • A kismegszakító funkciója: túláram és rövidzárlat elleni védelem.
    • Alapelv: megszakítja az áramkört veszély esetén.

3. Fő rész (10 perc)

  • Felépítés röviden:
    • Termikus kioldó (lassú túlterhelés esetén).
    • Mágneses kioldó (gyors rövidzárlat esetén).
  • Fő jellemzők:
    • Névleges áramerősség (pl. 16 A).
    • Kioldási karakterisztika (pl. B, C, D típus).
    • Pólusszám (1P, 2P, 3P, stb.).

4. Lezárás, visszakérdezés (3–5 perc)

  • Mini kvíz vagy kérdéssor:
    • Mire való a kismegszakító?
    • Mi a különbség a termikus és mágneses kioldó között?
  • Felvezetés a következő órára: gyakorlati példák, típusok összehasonlítása.
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Értékelési terv
  • Figyelem és aktivitás – Részt vett-e a tanuló a beszélgetésben, figyelt-e az elhangzottakra?
  • Alapfogalmak megértése – Tudja-e, mire való a kismegszakító, és mik a fő tulajdonságai?
  • Kérdésekre adott válaszok – Helyesen válaszolt-e az óra végén feltett alapvető kérdésekre?
  • Érdeklődés jelei – Mutatott-e érdeklődést a téma iránt, kérdezett-e?