Arany János nagykőrösi balladái - Témakörök és műfaji sajátosságok – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Művészetek és humán tudományok
Tema, učno področje
balladák
Poklicni predmet(i)
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
kommunikáció
Metoda poučevanja
kooperatív tanulás
Predmet(-i) javnega izobraževanja
Cilji učenja in razvoja
Az óra végére a diákok képesek lesznek összegezni a ballada műfaji sajátosságait, megfogalmazni a szerkezeti felépítés, történetvezetés, tematika, motívumok kapcsán tapasztalt hasonlóságokat és különbségeket
Koncepti
balladai konfliktus, tragikum, bűn és bűnhődés motívuma, többszólamúság, a balladai homály, szaggatottság, líraiság, drámai elemek
Potrebna orodja
okostábla
Trajanje
45 perc
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

Mindhárom balladát előzetesen feldolgoztuk az alábbi szempontok szerint: téma, cselekményszálak, szereplők közti viszonyrendszer.    

Otthoni feladat

A csoportoknak ki kell egészíteniük belső hangokkal egy választott balladarészletet az adott műből. Szólaltassák meg a belső hangokat!

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

A tanultak felidézése Kahoot segítségével, az előzetes feladatok bemutatása.

https://create.kahoot.it/share/arany-nagykorosi-balladai/b6aaf7bb-2e60-487f-8900-0bff1c792014

Izvajanje učne ure/projekta

Csoportokba rendeződés és a feladatok leosztása

I. feladat

1. Az első csoport keressen közös és eltérő motívumokat az adott balladákban, majd értelmezze őket!

2. A második csoport vizsgálja meg a ballada előadásmódját! Milyen cselekménymozzanatokra kerül a hangsúly, mely részletek maradnak homályban? Röviden összegezzék a tapasztalataikat!

3. A harmadik csoport vizsgálja a ballada műfaji jellemzőit! Tematikailag milyen típusba sorolhatóak a balladák? Indokolják válaszaikat!  

4. A negyedik csoport elemezze a balladákban kibontakozó konfliktust, annak okát és következményeit!

5. Az ötödik csoport vizsgálja a balladák szerkezeti sajátosságait! Hány cselekményszálon fut a történet, jellemzőek- e az egyidejű, párhuzamos cselekményszálak? Mi jellemző a történetvezetésre (lineáris, retrospektív, körkörös)? Indokolják válaszaikat!

II. feladat

A  csoportoknak készíteniük kell egy-egy szófelhőt az Arany-balladákhoz (Szondi két apródja, Ágnes asszony, A walesi bárdok)! Vegyék figyelembe a balladákról szerzett ismereteiket, tapasztalataikat, valamint a szövegekkel kapcsolatos olvasói élményeiket!

Tanári példa: egy népballadáról alkotott szófelhő 

https://wordart.com/pxoojg8q0x4w/k%C5%91m%C3%ADves-kelemenn%C3%A9%20-%20n%C3%A9pballada

Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
Wordart
Tankockák (Learningapps)
Kahoot
Načrt vrednotenja

A csoportok értékelik, ha szükséges, kiegészítik egymás válaszait, megoldásait, majd megtekintik egymás szófelhőjét.

A tankocka segítségével összefoglalják közösen a ballada műfaji sajátosságait, az órán szerzett tapasztalatokat, információkat.

https://learningapps.org/watch?v=phuzodu6a22

A tanár értékeli a diákok munkáját.

Domača naloga, projektna naloga

 A Moodle-on a témával kapcsolatban kisfilmet, oktatóvideót kell megtekinteniük.

https://zanza.tv/irodalom/romantika/arany-janos-balladakolteszete

https://www.youtube.com/watch?v=Xdp6qK_qVhI (Arató Laszló az Ágnes asszony című balladát elemzi)

Csoportokban dolgozva írjanak egy értekezést Arany János nagykőrösi balladáiról a megbeszélt szempontok alapján.