Arany János nagykőrösi balladái - Témakörök és műfaji sajátosságok – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Művészetek és humán tudományok
Argomento / Materia
balladák
Materie tecniche/professionali
Competenze e abilità da sviluppare
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Competenze e abilità professionali da sviluppare
kommunikáció
Metodo didattico
kooperatív tanulás
Materie di interesse generale
Obiettivi di apprendimento
Az óra végére a diákok képesek lesznek összegezni a ballada műfaji sajátosságait, megfogalmazni a szerkezeti felépítés, történetvezetés, tematika, motívumok kapcsán tapasztalt hasonlóságokat és különbségeket
Concetti
balladai konfliktus, tragikum, bűn és bűnhődés motívuma, többszólamúság, a balladai homály, szaggatottság, líraiság, drámai elemek
Strumenti necessari
okostábla
Durata
45 perc
Materials to be shared before the lesson/project task

Mindhárom balladát előzetesen feldolgoztuk az alábbi szempontok szerint: téma, cselekményszálak, szereplők közti viszonyrendszer.    

Otthoni feladat

A csoportoknak ki kell egészíteniük belső hangokkal egy választott balladarészletet az adott műből. Szólaltassák meg a belső hangokat!

Introduzione e preparazione della lezione / project task

A tanultak felidézése Kahoot segítségével, az előzetes feladatok bemutatása.

https://create.kahoot.it/share/arany-nagykorosi-balladai/b6aaf7bb-2e60-487f-8900-0bff1c792014

Realizzazione della lezione / project task

Csoportokba rendeződés és a feladatok leosztása

I. feladat

1. Az első csoport keressen közös és eltérő motívumokat az adott balladákban, majd értelmezze őket!

2. A második csoport vizsgálja meg a ballada előadásmódját! Milyen cselekménymozzanatokra kerül a hangsúly, mely részletek maradnak homályban? Röviden összegezzék a tapasztalataikat!

3. A harmadik csoport vizsgálja a ballada műfaji jellemzőit! Tematikailag milyen típusba sorolhatóak a balladák? Indokolják válaszaikat!  

4. A negyedik csoport elemezze a balladákban kibontakozó konfliktust, annak okát és következményeit!

5. Az ötödik csoport vizsgálja a balladák szerkezeti sajátosságait! Hány cselekményszálon fut a történet, jellemzőek- e az egyidejű, párhuzamos cselekményszálak? Mi jellemző a történetvezetésre (lineáris, retrospektív, körkörös)? Indokolják válaszaikat!

II. feladat

A  csoportoknak készíteniük kell egy-egy szófelhőt az Arany-balladákhoz (Szondi két apródja, Ágnes asszony, A walesi bárdok)! Vegyék figyelembe a balladákról szerzett ismereteiket, tapasztalataikat, valamint a szövegekkel kapcsolatos olvasói élményeiket!

Tanári példa: egy népballadáról alkotott szófelhő 

https://wordart.com/pxoojg8q0x4w/k%C5%91m%C3%ADves-kelemenn%C3%A9%20-%20n%C3%A9pballada

Applicazioni utilizzate
Wordart
Tankockák (Learningapps)
Kahoot
Programma di valutazione

A csoportok értékelik, ha szükséges, kiegészítik egymás válaszait, megoldásait, majd megtekintik egymás szófelhőjét.

A tankocka segítségével összefoglalják közösen a ballada műfaji sajátosságait, az órán szerzett tapasztalatokat, információkat.

https://learningapps.org/watch?v=phuzodu6a22

A tanár értékeli a diákok munkáját.

Compiti a casa, project task

 A Moodle-on a témával kapcsolatban kisfilmet, oktatóvideót kell megtekinteniük.

https://zanza.tv/irodalom/romantika/arany-janos-balladakolteszete

https://www.youtube.com/watch?v=Xdp6qK_qVhI (Arató Laszló az Ágnes asszony című balladát elemzi)

Csoportokban dolgozva írjanak egy értekezést Arany János nagykőrösi balladáiról a megbeszélt szempontok alapján.