Arany János nagykőrösi balladái - Témakörök és műfaji sajátosságok – lesson / project plan

Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Művészetek és humán tudományok
Thema, Lernbereich
balladák
Berufsbezogene Fächer
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
kommunikáció
Unterrichtsmethode
kooperatív tanulás
Allgemeine(s) Fach,Fächer
Lern- und Entwicklungsziele
Az óra végére a diákok képesek lesznek összegezni a ballada műfaji sajátosságait, megfogalmazni a szerkezeti felépítés, történetvezetés, tematika, motívumok kapcsán tapasztalt hasonlóságokat és különbségeket
Konzepte
balladai konfliktus, tragikum, bűn és bűnhődés motívuma, többszólamúság, a balladai homály, szaggatottság, líraiság, drámai elemek
Erforderliche Werkzeuge
okostábla
Dauer
45 perc
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien

Mindhárom balladát előzetesen feldolgoztuk az alábbi szempontok szerint: téma, cselekményszálak, szereplők közti viszonyrendszer.    

Otthoni feladat

A csoportoknak ki kell egészíteniük belső hangokkal egy választott balladarészletet az adott műből. Szólaltassák meg a belső hangokat!

Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

A tanultak felidézése Kahoot segítségével, az előzetes feladatok bemutatása.

https://create.kahoot.it/share/arany-nagykorosi-balladai/b6aaf7bb-2e60-487f-8900-0bff1c792014

Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

Csoportokba rendeződés és a feladatok leosztása

I. feladat

1. Az első csoport keressen közös és eltérő motívumokat az adott balladákban, majd értelmezze őket!

2. A második csoport vizsgálja meg a ballada előadásmódját! Milyen cselekménymozzanatokra kerül a hangsúly, mely részletek maradnak homályban? Röviden összegezzék a tapasztalataikat!

3. A harmadik csoport vizsgálja a ballada műfaji jellemzőit! Tematikailag milyen típusba sorolhatóak a balladák? Indokolják válaszaikat!  

4. A negyedik csoport elemezze a balladákban kibontakozó konfliktust, annak okát és következményeit!

5. Az ötödik csoport vizsgálja a balladák szerkezeti sajátosságait! Hány cselekményszálon fut a történet, jellemzőek- e az egyidejű, párhuzamos cselekményszálak? Mi jellemző a történetvezetésre (lineáris, retrospektív, körkörös)? Indokolják válaszaikat!

II. feladat

A  csoportoknak készíteniük kell egy-egy szófelhőt az Arany-balladákhoz (Szondi két apródja, Ágnes asszony, A walesi bárdok)! Vegyék figyelembe a balladákról szerzett ismereteiket, tapasztalataikat, valamint a szövegekkel kapcsolatos olvasói élményeiket!

Tanári példa: egy népballadáról alkotott szófelhő 

https://wordart.com/pxoojg8q0x4w/k%C5%91m%C3%ADves-kelemenn%C3%A9%20-%20n%C3%A9pballada

Verwendete Anwendungen
Wordart
Tankockák (Learningapps)
Kahoot
Evaluierungsplan

A csoportok értékelik, ha szükséges, kiegészítik egymás válaszait, megoldásait, majd megtekintik egymás szófelhőjét.

A tankocka segítségével összefoglalják közösen a ballada műfaji sajátosságait, az órán szerzett tapasztalatokat, információkat.

https://learningapps.org/watch?v=phuzodu6a22

A tanár értékeli a diákok munkáját.

Hausaufgabe, Projektaufgabe

 A Moodle-on a témával kapcsolatban kisfilmet, oktatóvideót kell megtekinteniük.

https://zanza.tv/irodalom/romantika/arany-janos-balladakolteszete

https://www.youtube.com/watch?v=Xdp6qK_qVhI (Arató Laszló az Ágnes asszony című balladát elemzi)

Csoportokban dolgozva írjanak egy értekezést Arany János nagykőrösi balladáiról a megbeszélt szempontok alapján.