Arany János nagykőrösi balladái - Témakörök és műfaji sajátosságok – lesson / project plan

Type of plan
Lesson plan
Sector
Művészetek és humán tudományok
Topic, learning area
balladák
Vocational subjects
Competences, skills to be developed
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Professional competences, skills to be developed
kommunikáció
Teaching method
kooperatív tanulás
General subject(s)
Learning and development goals
Az óra végére a diákok képesek lesznek összegezni a ballada műfaji sajátosságait, megfogalmazni a szerkezeti felépítés, történetvezetés, tematika, motívumok kapcsán tapasztalt hasonlóságokat és különbségeket
Concepts
balladai konfliktus, tragikum, bűn és bűnhődés motívuma, többszólamúság, a balladai homály, szaggatottság, líraiság, drámai elemek
Required tools
okostábla
Duration
45 perc
Materials released before class or for a project

Mindhárom balladát előzetesen feldolgoztuk az alábbi szempontok szerint: téma, cselekményszálak, szereplők közti viszonyrendszer.    

Otthoni feladat

A csoportoknak ki kell egészíteniük belső hangokkal egy választott balladarészletet az adott műből. Szólaltassák meg a belső hangokat!

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

A tanultak felidézése Kahoot segítségével, az előzetes feladatok bemutatása.

https://create.kahoot.it/share/arany-nagykorosi-balladai/b6aaf7bb-2e60-487f-8900-0bff1c792014

Implementation of the lesson / project plan

Csoportokba rendeződés és a feladatok leosztása

I. feladat

1. Az első csoport keressen közös és eltérő motívumokat az adott balladákban, majd értelmezze őket!

2. A második csoport vizsgálja meg a ballada előadásmódját! Milyen cselekménymozzanatokra kerül a hangsúly, mely részletek maradnak homályban? Röviden összegezzék a tapasztalataikat!

3. A harmadik csoport vizsgálja a ballada műfaji jellemzőit! Tematikailag milyen típusba sorolhatóak a balladák? Indokolják válaszaikat!  

4. A negyedik csoport elemezze a balladákban kibontakozó konfliktust, annak okát és következményeit!

5. Az ötödik csoport vizsgálja a balladák szerkezeti sajátosságait! Hány cselekményszálon fut a történet, jellemzőek- e az egyidejű, párhuzamos cselekményszálak? Mi jellemző a történetvezetésre (lineáris, retrospektív, körkörös)? Indokolják válaszaikat!

II. feladat

A  csoportoknak készíteniük kell egy-egy szófelhőt az Arany-balladákhoz (Szondi két apródja, Ágnes asszony, A walesi bárdok)! Vegyék figyelembe a balladákról szerzett ismereteiket, tapasztalataikat, valamint a szövegekkel kapcsolatos olvasói élményeiket!

Tanári példa: egy népballadáról alkotott szófelhő 

https://wordart.com/pxoojg8q0x4w/k%C5%91m%C3%ADves-kelemenn%C3%A9%20-%20n%C3%A9pballada

Digital tools used
Wordart
Tankockák (Learningapps)
Kahoot
Evaluation plan

A csoportok értékelik, ha szükséges, kiegészítik egymás válaszait, megoldásait, majd megtekintik egymás szófelhőjét.

A tankocka segítségével összefoglalják közösen a ballada műfaji sajátosságait, az órán szerzett tapasztalatokat, információkat.

https://learningapps.org/watch?v=phuzodu6a22

A tanár értékeli a diákok munkáját.

Homework, project task

 A Moodle-on a témával kapcsolatban kisfilmet, oktatóvideót kell megtekinteniük.

https://zanza.tv/irodalom/romantika/arany-janos-balladakolteszete

https://www.youtube.com/watch?v=Xdp6qK_qVhI (Arató Laszló az Ágnes asszony című balladát elemzi)

Csoportokban dolgozva írjanak egy értekezést Arany János nagykőrösi balladáiról a megbeszélt szempontok alapján.