- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Terv típusa
Óraterv
Szektor
Nem jellemző
Témakör, tanulási terület
állampolgárságra és demokráciára nevelés
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
Történelmi tájékozottság, Forráselemzés, Rendszerező gondolkodás, Problémaérzékenység
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoportmunka
frontális beszélgetés
kiscsoportos prezentáció
digitális kvíz
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
megismerik az EU kialakulását, felépítését, intézményeit, felismerik a demokrácia és az állampolgári részvétel európai dimenzióját, képesek lesznek az EU működését a magyar állami berendezkedéssel összehasonlítani
Fogalmak
Európai Unió, Integráció, EU intézmények,
Szükséges eszközök
Projektor/laptop, EU térkép (papíralapú vagy digitális), Nyomtatható/felhasználható EU-kvízlapok, Digitális eszközök (telefon/tablet kvízhez – pl. Kahoot vagy Google Űrlap), Flipchart, színes filcek, Prezentációs diasor (EU-intézmények képes vázlata)
Időtartam
45
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése
Cél: ráhangolás – „Mi közöm nekem az EU-hoz?”
- Kérdés a diákokhoz: „Hallottátok már azt, hogy az EU megmondja, hány deci lehet a borosüveg? Vagy hogy tilos a hajlított uborka?”
- Rövid vitaindító: tévhitek az EU-ról – vicces (de valós) példák.
- Célkitűzés ismertetése: „Ma megnézzük, hogy mi is valójában az EU, hogyan működik, és miért fontos ez nektek, diákokként és állampolgárokként.”
Az óra / projekt megvalósításának tervezése
1. RÖVID TANÁRI ISMERTETÉS (8 perc)
PowerPoint-diák alapján:
- EU története (Római Szerződés, Maastricht, Schengen, Lisszabon)
- Intézmények (Európai Parlament, Bizottság, Tanács, Bíróság stb.)
- Tagállamok – döntéshozatal folyamata
- Magyarország szerepe az EU-ban
2. KISCSOPORTOS FELADAT: EU-INTÉZMÉNY KÁRTYAJÁTÉK (12 perc)
- 7 csoport (3 fő/csoport) → minden csoport egy EU-intézményt húz
- Feladat: szerepjáték – ők képviselik az adott intézményt
- Rövid bemutatás, mit csinálnak, hogyan működnek (plakátra vagy digitális prezentációra felírják)
3. DIGITÁLIS KVÍZ – „Túlélő az EU-ban” (10 perc)
- Kahoot vagy Google Forms alapú 8 kérdéses kvíz
- Kérdések például:
- Melyik ország NEM EU-tag?
- Milyen feladata van az Európai Bizottságnak?
- Melyik évben csatlakozott Magyarország?
- Hol van az Európai Parlament székhelye?
4. KÖZÖS REFLEXIÓ ÉS DIÁKÖNKORMÁNYZAT PÁRHUZAM (5 perc)
- Miért fontos, hogy a polgárok beleszóljanak a döntésekbe?
- Hasonlóságok az EU és a diákönkormányzat működése között
5. ZÁRÓKÖR ÉS KÉRDEZZ-FELELEK (5 perc)
- „Mi az, amit biztosan megjegyeztél?” – körkérdés
- „Miért jó neked, hogy Magyarország EU-tag?”
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Értékelési terv
Megértés ellenőrzése:
- Digitális kvíz pontszámai alapján
- Kiscsoportos bemutatók (információk helyessége)
- Zárókör során elhangzott tanulságok
Visszacsatolás:
- Tanár rövid szóbeli értékelése a csoportmunkára és aktivitásra
- Kérdőív vagy online kérdés (pl. mentimeter): „Mi volt a leghasznosabb info számodra?”