Állampolgárságra, demokráciára nevelés – lesson / project plan

Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Nem jellemző
Thema, Lernbereich
állampolgárságra és demokráciára nevelés
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Történelmi tájékozottság, Forráselemzés, Rendszerező gondolkodás, Problémaérzékenység
Unterrichtsmethode
csoportmunka
frontális beszélgetés
kiscsoportos prezentáció
digitális kvíz
Allgemeine(s) Fach,Fächer
Lern- und Entwicklungsziele
megismerik az EU kialakulását, felépítését, intézményeit, felismerik a demokrácia és az állampolgári részvétel európai dimenzióját, képesek lesznek az EU működését a magyar állami berendezkedéssel összehasonlítani
Konzepte
Európai Unió, Integráció, EU intézmények,
Erforderliche Werkzeuge
Projektor/laptop, EU térkép (papíralapú vagy digitális), Nyomtatható/felhasználható EU-kvízlapok, Digitális eszközök (telefon/tablet kvízhez – pl. Kahoot vagy Google Űrlap), Flipchart, színes filcek, Prezentációs diasor (EU-intézmények képes vázlata)
Dauer
45
Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

Cél: ráhangolás – „Mi közöm nekem az EU-hoz?”

  1. Kérdés a diákokhoz: „Hallottátok már azt, hogy az EU megmondja, hány deci lehet a borosüveg? Vagy hogy tilos a hajlított uborka?”
  2. Rövid vitaindító: tévhitek az EU-ról – vicces (de valós) példák.
  3. Célkitűzés ismertetése: „Ma megnézzük, hogy mi is valójában az EU, hogyan működik, és miért fontos ez nektek, diákokként és állampolgárokként.”
Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

1. RÖVID TANÁRI ISMERTETÉS (8 perc)

PowerPoint-diák alapján:

  • EU története (Római Szerződés, Maastricht, Schengen, Lisszabon)
  • Intézmények (Európai Parlament, Bizottság, Tanács, Bíróság stb.)
  • Tagállamok – döntéshozatal folyamata
  • Magyarország szerepe az EU-ban

2. KISCSOPORTOS FELADAT: EU-INTÉZMÉNY KÁRTYAJÁTÉK (12 perc)

  • 7 csoport (3 fő/csoport) → minden csoport egy EU-intézményt húz
  • Feladat: szerepjáték – ők képviselik az adott intézményt
  • Rövid bemutatás, mit csinálnak, hogyan működnek (plakátra vagy digitális prezentációra felírják)

3. DIGITÁLIS KVÍZ – „Túlélő az EU-ban” (10 perc)

  • Kahoot vagy Google Forms alapú 8 kérdéses kvíz
  • Kérdések például:
    • Melyik ország NEM EU-tag?
    • Milyen feladata van az Európai Bizottságnak?
    • Melyik évben csatlakozott Magyarország?
    • Hol van az Európai Parlament székhelye?

4. KÖZÖS REFLEXIÓ ÉS DIÁKÖNKORMÁNYZAT PÁRHUZAM (5 perc)

  • Miért fontos, hogy a polgárok beleszóljanak a döntésekbe?
  • Hasonlóságok az EU és a diákönkormányzat működése között

5. ZÁRÓKÖR ÉS KÉRDEZZ-FELELEK (5 perc)

  • „Mi az, amit biztosan megjegyeztél?” – körkérdés
  • „Miért jó neked, hogy Magyarország EU-tag?”
Verwendete Anwendungen
ChatGPT
Evaluierungsplan

Megértés ellenőrzése:

  • Digitális kvíz pontszámai alapján
  • Kiscsoportos bemutatók (információk helyessége)
  • Zárókör során elhangzott tanulságok

Visszacsatolás:

  • Tanár rövid szóbeli értékelése a csoportmunkára és aktivitásra
  • Kérdőív vagy online kérdés (pl. mentimeter): „Mi volt a leghasznosabb info számodra?”