Állampolgárságra, demokráciára nevelés – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Nem jellemző
Argomento / Materia
állampolgárságra és demokráciára nevelés
Competenze e abilità da sviluppare
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Competenze e abilità professionali da sviluppare
Történelmi tájékozottság, Forráselemzés, Rendszerező gondolkodás, Problémaérzékenység
Metodo didattico
csoportmunka
frontális beszélgetés
kiscsoportos prezentáció
digitális kvíz
Materie di interesse generale
Obiettivi di apprendimento
megismerik az EU kialakulását, felépítését, intézményeit, felismerik a demokrácia és az állampolgári részvétel európai dimenzióját, képesek lesznek az EU működését a magyar állami berendezkedéssel összehasonlítani
Concetti
Európai Unió, Integráció, EU intézmények,
Strumenti necessari
Projektor/laptop, EU térkép (papíralapú vagy digitális), Nyomtatható/felhasználható EU-kvízlapok, Digitális eszközök (telefon/tablet kvízhez – pl. Kahoot vagy Google Űrlap), Flipchart, színes filcek, Prezentációs diasor (EU-intézmények képes vázlata)
Durata
45
Introduzione e preparazione della lezione / project task

Cél: ráhangolás – „Mi közöm nekem az EU-hoz?”

  1. Kérdés a diákokhoz: „Hallottátok már azt, hogy az EU megmondja, hány deci lehet a borosüveg? Vagy hogy tilos a hajlított uborka?”
  2. Rövid vitaindító: tévhitek az EU-ról – vicces (de valós) példák.
  3. Célkitűzés ismertetése: „Ma megnézzük, hogy mi is valójában az EU, hogyan működik, és miért fontos ez nektek, diákokként és állampolgárokként.”
Realizzazione della lezione / project task

1. RÖVID TANÁRI ISMERTETÉS (8 perc)

PowerPoint-diák alapján:

  • EU története (Római Szerződés, Maastricht, Schengen, Lisszabon)
  • Intézmények (Európai Parlament, Bizottság, Tanács, Bíróság stb.)
  • Tagállamok – döntéshozatal folyamata
  • Magyarország szerepe az EU-ban

2. KISCSOPORTOS FELADAT: EU-INTÉZMÉNY KÁRTYAJÁTÉK (12 perc)

  • 7 csoport (3 fő/csoport) → minden csoport egy EU-intézményt húz
  • Feladat: szerepjáték – ők képviselik az adott intézményt
  • Rövid bemutatás, mit csinálnak, hogyan működnek (plakátra vagy digitális prezentációra felírják)

3. DIGITÁLIS KVÍZ – „Túlélő az EU-ban” (10 perc)

  • Kahoot vagy Google Forms alapú 8 kérdéses kvíz
  • Kérdések például:
    • Melyik ország NEM EU-tag?
    • Milyen feladata van az Európai Bizottságnak?
    • Melyik évben csatlakozott Magyarország?
    • Hol van az Európai Parlament székhelye?

4. KÖZÖS REFLEXIÓ ÉS DIÁKÖNKORMÁNYZAT PÁRHUZAM (5 perc)

  • Miért fontos, hogy a polgárok beleszóljanak a döntésekbe?
  • Hasonlóságok az EU és a diákönkormányzat működése között

5. ZÁRÓKÖR ÉS KÉRDEZZ-FELELEK (5 perc)

  • „Mi az, amit biztosan megjegyeztél?” – körkérdés
  • „Miért jó neked, hogy Magyarország EU-tag?”
Applicazioni utilizzate
ChatGPT
Programma di valutazione

Megértés ellenőrzése:

  • Digitális kvíz pontszámai alapján
  • Kiscsoportos bemutatók (információk helyessége)
  • Zárókör során elhangzott tanulságok

Visszacsatolás:

  • Tanár rövid szóbeli értékelése a csoportmunkára és aktivitásra
  • Kérdőív vagy online kérdés (pl. mentimeter): „Mi volt a leghasznosabb info számodra?”