- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Az előző órán már vettük a mértékegységeket, s házi feladatnak a következő anyag elolvasását kapták: https://www.tantaki.hu/matek/mertekegysegek2
1. Bevezetés, ráhangolás (5 perc)
Rövid beszélgetés a HF elolvasásáról, hasznosságáról. Otthoni példák felsorolása. (2 perc)
Ráhangolódó kérdések:
- Hány méter egy kilométer?
- Mennyi dm 1,5 m?
- 100 mm hány m?
Cél: előzetes tudás aktiválása.
2. Irányított csoport kialakítása (8 perc)
A 3 csoport irányított kialakítása (a kapott papírlapokon szereplő mértékegységeke közül kell megkeresni az egyformákat)
- csoport: 0,55 km, 550 m, 5500 dm, 55 000 cm, 550000 mm
- csoport: 0,0055 km, 5,5 m, 55 dm, 550 cm, 5 500 mm
- csoport: 5,5 km, 5500 m, 55000 dm, 550 000 mm
A kártyákat úgy adom a diákok kezébe most, hogy a gyengébb és az erősebb tanulók külön csoportba kerüljenek.
3. Digitális és interaktív gyakorlás (22 perc)
A tanulók először csoportonként más-más mértékegységek - tömeg, hossz, idő - átváltási szabályait hamar megbeszélik, majd a szószóló felírja a táblára ezeket. Közösen hamar ellenőrizzük őket.
Utána a csoportok forgószínpad szerűen dolgoznak.
- Az egyik helyszín az interaktív táblánál LearningApps tankockás feladatok. Itt az ellenőrzés a feladat közben a program végzi.
Tankockák linkjei:
- Hosszúság átváltás: : https://learningapps.org/view19435529
- Tömeg átváltás: https://learningapps.org/view8068970
2. A másik csoport közben a munkafüzet (Matematika munkafüzet a szakképző iskolai közismereti tankönyvhöz 9.) 51. oldalán lévő feladatokat oldja meg. Feladatonként ha kész vannak, szólnak és megkapják a megoldást, ezt ellenőrzik.
3. csoport készen kapott feladatlapot kap, és ezt oldják meg közösen. Feladatonként ha kész vannak, szólnak és megnézzük a megoldást. a jó megoldást mindenkinek le kell írnia a füzetbe.
A tanár a csoportok között ingázik, kérdez, figyel, segít. Ha a táblánál lévő csoport befejezte a feladatot, akkor egy másik váltja fel.
4. Lezárás, összefoglalás (5 perc)
Elmondják a csoportok, hogy meddig jutottak, és szerintük mi volt az óra célja.
Mondatbefejezés - az óra végén (5 perc)
Táblára felkerül az alábbi három mondatrész miközben a diákok még készítik az előző feladatot. Majd ezek közül egyet- egyet kérdezek a diákoktól.
A mértékegységváltásban most már biztos vagyok, hogy…
Szeretném még gyakorolni, hogy…
A mai órán a legjobban tetszett…
Irányított csoport kialakítása már a differenciált feladatok kiadását szolgálja.
A gyengébbik csoport kapja a külön feladatlapot, míg az erősebb csoportok a munkafüzet feladatait oldják meg.
Idő átváltás LearningApps-es tankocka: https://learningapps.org/view11829832