Mértékegység átváltások gyakorlása – lesson / project plan

Type of plan
Lesson plan
Sector
Természettudományok, matematika és statisztika
Topic, learning area
Geometria mértékegységek
Grade
Competences, skills to be developed
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Professional competences, skills to be developed
A tanulók rutinszerűen tudják alkalmazni a hosszúság, tömeg és idő mértékegységek közötti váltásokat
Teaching method
csoportmunka
General subject(s)
Learning and development goals
Mértékegységek közötti számolási rutin fejlesztése; logikai gondolkodás, rendszerezés
Concepts
tömeg mértékegységei,
Required tools
interaktív tábla, füzet, számológép, internet, feladatlap.
Duration
45 perc
Materials released before class or for a project

Az előző órán már vettük a mértékegységeket, s házi feladatnak a következő anyag elolvasását kapták: https://www.tantaki.hu/matek/mertekegysegek2

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

1. Bevezetés, ráhangolás (5 perc)

Rövid beszélgetés a HF elolvasásáról, hasznosságáról. Otthoni példák felsorolása. (2 perc)

Ráhangolódó kérdések:

- Hány méter egy kilométer?

- Mennyi dm 1,5 m?

- 100 mm hány m?

Cél: előzetes tudás aktiválása.

Implementation of the lesson / project plan

2. Irányított csoport kialakítása (8 perc)

A 3 csoport irányított kialakítása (a kapott papírlapokon szereplő mértékegységeke közül kell megkeresni az egyformákat)

  1. csoport: 0,55 km, 550 m, 5500 dm, 55 000 cm, 550000 mm
  2. csoport: 0,0055 km, 5,5 m, 55 dm, 550 cm, 5 500 mm
  3. csoport: 5,5 km, 5500 m, 55000 dm, 550 000 mm

A kártyákat úgy adom a diákok kezébe most, hogy a gyengébb és az erősebb tanulók külön csoportba kerüljenek.

 

3. Digitális és interaktív gyakorlás (22 perc)

A tanulók először csoportonként más-más mértékegységek  - tömeg, hossz, idő - átváltási szabályait hamar megbeszélik, majd a szószóló felírja a táblára ezeket. Közösen hamar ellenőrizzük őket.

Utána a csoportok forgószínpad szerűen dolgoznak.

  1. Az egyik helyszín az interaktív táblánál LearningApps tankockás feladatok. Itt az ellenőrzés a feladat közben a program végzi. 

Tankockák linkjei:

- Hosszúság átváltás: : https://learningapps.org/view19435529

- Tömeg átváltás: https://learningapps.org/view8068970

2.  A másik csoport közben a munkafüzet (Matematika munkafüzet a szakképző iskolai közismereti tankönyvhöz 9.) 51. oldalán lévő feladatokat oldja meg. Feladatonként ha kész vannak, szólnak és megkapják a megoldást, ezt ellenőrzik.

3. csoport készen kapott feladatlapot kap, és ezt oldják meg közösen. Feladatonként ha kész vannak, szólnak és megnézzük a megoldást. a jó megoldást mindenkinek le kell írnia a füzetbe.

A tanár a csoportok között ingázik, kérdez, figyel, segít. Ha a táblánál lévő csoport befejezte a feladatot, akkor egy másik váltja fel.

4. Lezárás, összefoglalás (5 perc)

Elmondják a csoportok, hogy meddig jutottak, és szerintük mi volt az óra célja.

Digital tools used
ChatGPT
Tankockák (Learningapps)
Evaluation plan

Mondatbefejezés - az óra végén (5 perc)

Táblára felkerül az alábbi három mondatrész miközben a diákok még készítik az előző feladatot. Majd ezek közül egyet- egyet kérdezek a diákoktól.

A mértékegységváltásban most már biztos vagyok, hogy…

Szeretném még gyakorolni, hogy…

A mai órán a legjobban tetszett…

Differentiation

Irányított csoport kialakítása már a differenciált feladatok kiadását szolgálja. 

A gyengébbik csoport kapja a külön feladatlapot, míg az erősebb csoportok a munkafüzet feladatait oldják meg.

Homework, project task

Idő átváltás LearningApps-es tankocka: https://learningapps.org/view11829832