Mértékegység átváltások gyakorlása – lesson / project plan

Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Természettudományok, matematika és statisztika
Thema, Lernbereich
Geometria mértékegységek
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
A tanulók rutinszerűen tudják alkalmazni a hosszúság, tömeg és idő mértékegységek közötti váltásokat
Unterrichtsmethode
csoportmunka
Allgemeine(s) Fach,Fächer
Lern- und Entwicklungsziele
Mértékegységek közötti számolási rutin fejlesztése; logikai gondolkodás, rendszerezés
Konzepte
tömeg mértékegységei,
Erforderliche Werkzeuge
interaktív tábla, füzet, számológép, internet, feladatlap.
Dauer
45 perc
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien

Az előző órán már vettük a mértékegységeket, s házi feladatnak a következő anyag elolvasását kapták: https://www.tantaki.hu/matek/mertekegysegek2

Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

1. Bevezetés, ráhangolás (5 perc)

Rövid beszélgetés a HF elolvasásáról, hasznosságáról. Otthoni példák felsorolása. (2 perc)

Ráhangolódó kérdések:

- Hány méter egy kilométer?

- Mennyi dm 1,5 m?

- 100 mm hány m?

Cél: előzetes tudás aktiválása.

Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

2. Irányított csoport kialakítása (8 perc)

A 3 csoport irányított kialakítása (a kapott papírlapokon szereplő mértékegységeke közül kell megkeresni az egyformákat)

  1. csoport: 0,55 km, 550 m, 5500 dm, 55 000 cm, 550000 mm
  2. csoport: 0,0055 km, 5,5 m, 55 dm, 550 cm, 5 500 mm
  3. csoport: 5,5 km, 5500 m, 55000 dm, 550 000 mm

A kártyákat úgy adom a diákok kezébe most, hogy a gyengébb és az erősebb tanulók külön csoportba kerüljenek.

 

3. Digitális és interaktív gyakorlás (22 perc)

A tanulók először csoportonként más-más mértékegységek  - tömeg, hossz, idő - átváltási szabályait hamar megbeszélik, majd a szószóló felírja a táblára ezeket. Közösen hamar ellenőrizzük őket.

Utána a csoportok forgószínpad szerűen dolgoznak.

  1. Az egyik helyszín az interaktív táblánál LearningApps tankockás feladatok. Itt az ellenőrzés a feladat közben a program végzi. 

Tankockák linkjei:

- Hosszúság átváltás: : https://learningapps.org/view19435529

- Tömeg átváltás: https://learningapps.org/view8068970

2.  A másik csoport közben a munkafüzet (Matematika munkafüzet a szakképző iskolai közismereti tankönyvhöz 9.) 51. oldalán lévő feladatokat oldja meg. Feladatonként ha kész vannak, szólnak és megkapják a megoldást, ezt ellenőrzik.

3. csoport készen kapott feladatlapot kap, és ezt oldják meg közösen. Feladatonként ha kész vannak, szólnak és megnézzük a megoldást. a jó megoldást mindenkinek le kell írnia a füzetbe.

A tanár a csoportok között ingázik, kérdez, figyel, segít. Ha a táblánál lévő csoport befejezte a feladatot, akkor egy másik váltja fel.

4. Lezárás, összefoglalás (5 perc)

Elmondják a csoportok, hogy meddig jutottak, és szerintük mi volt az óra célja.

Verwendete Anwendungen
ChatGPT
Tankockák (Learningapps)
Evaluierungsplan

Mondatbefejezés - az óra végén (5 perc)

Táblára felkerül az alábbi három mondatrész miközben a diákok még készítik az előző feladatot. Majd ezek közül egyet- egyet kérdezek a diákoktól.

A mértékegységváltásban most már biztos vagyok, hogy…

Szeretném még gyakorolni, hogy…

A mai órán a legjobban tetszett…

Differenzierung

Irányított csoport kialakítása már a differenciált feladatok kiadását szolgálja. 

A gyengébbik csoport kapja a külön feladatlapot, míg az erősebb csoportok a munkafüzet feladatait oldják meg.

Hausaufgabe, Projektaufgabe

Idő átváltás LearningApps-es tankocka: https://learningapps.org/view11829832