- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Az órát 11. évfolyamos emelt történelmet tanuló csoportnak terveztem. Előzetesen kiadott tananyag a 9-es történelem tankönyvben a zsidó, keresztény és iszlám vallásról tanultak átismétlése és Prezivel kiselőadás készítése 3 előre megbeszélt csoportban és kiadott szempontok alapján. (szempontok: mikor, hol alakult ki a vallás, ki az alapító, szent könyve, főbb tanításai, ünnepei, szimbólumai)
Átnézendő tananyagok az előadásokhoz:
zsidó vallás:
https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/lecke_02_006
kereszténység:
https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/lecke_02_007
iszlám:
https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/lecke_03_009
1. Ráhangolódás (2 perc)
- Tanári kérdés: „Mit jelent a monoteizmus? Melyik népnél jelent meg először és miben különbözik a politeizmustól?
- A tanulók nevezzenek meg politeista és monoteista vallásokat.
2. Az előzetesen kiadott feladat szempontjai alapján a 3 csoport prezentációja a 3 vallásról. (15 perc)
3. AI-eszközökkel végzett csoportmunka (15 perc)
A tanulók három csoportban dolgoznak: zsidóság, kereszténység, iszlám.
- ChatGPT feladat:
- Minden csoport megfogalmaz egy kérdést az „ő” vallásáról (pl. „Melyek a zsidó vallás legfontosabb ünnepei?”), és AI-tól kér választ.
- AI-képalkotó feladat:
- A tanulók képet készítenek az AI segítségével, ami bemutatja a vallás egy jellemzőjét (pl. Jeruzsálemi Templom, keresztény templom, mekkai Kába-kő).
- A képeket a tanár kivetíti vagy a csoportok bemutatják.
4. Közös összegzés (8 perc)
- A csoportok bemutatják a rövid összefoglalót és a vizualizációt.
- A tanár kivetít egy összehasonlító táblázatot (pl. alapító, szent könyv, szimbólum, vallási központ, ünnepek), amit papír alapon a tanulók is megkapnak.
- A tanulók kiegészítik a saját jegyzetfüzetükben. ( ez maradhat házi feladatnak is)
- 5. Reflexió, értékelés (5 perc)
- Kérdés a tanulóknak: „Milyen új dolgot tanultál ma a vallásokról, amit korábban nem tudtál?”
- Rövid megbeszélés az AI használatáról: „Segített-e jobban megérteni a témát az AI?”
Az óra folyamán a tanulói csoportokat a tanár szóban értékeli , illetve egymásnak is adhatnak visszajelzést az egyes csoportok munkájáról.