A zsidó, a keresztény és az iszlám vallások összehasonlítása emelt történelmet tanuló 11. évfolyamos csoportban – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Társadalomtudományok, újságírás és tájékoztatás
Témakör, tanulási terület
A zsidó, a keresztény és az iszlám vallás
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
A vallások közös pontjainak és eltéréseinek felfedezésével átfogóbb vallási összkép kialakítása
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoportmunka AI-alapú
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
A tanóra végére a diákok képesek legyenek átlátni a monoteista vallások közös gyökereit és tanításaikban, szokásaikban megnyilvánuló eltéréseket is.
Fogalmak
monoteizmus, zsidó, Tóra, Tízparancsolat, Biblia, Mózes, Ábrahám, szabbat, Jézus, Hegyi Beszéd, Messiás, vasárnap, karácsony, húsvét, próféta, ima, Mohamed, Mekka, Medina, Jeruzsálem, 5 alappillér, Allah, Jahve, Korán
Szükséges eszközök
okostelefon, laptop, projektor
Időtartam
45 perc
Előre kiadott anyagok

Az órát 11. évfolyamos emelt történelmet tanuló csoportnak terveztem. Előzetesen kiadott tananyag a 9-es történelem tankönyvben a zsidó, keresztény és iszlám vallásról tanultak átismétlése és Prezivel kiselőadás készítése 3 előre megbeszélt csoportban és kiadott szempontok alapján.  (szempontok: mikor, hol alakult ki a vallás, ki az alapító, szent könyve, főbb tanításai, ünnepei, szimbólumai)

Átnézendő tananyagok az előadásokhoz:

zsidó vallás:

https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/lecke_02_006

kereszténység:

https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/lecke_02_007

iszlám:

https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/lecke_03_009

 

Bevezető rész, előkészítés

 1. Ráhangolódás (2 perc)

  • Tanári kérdés: „Mit jelent a monoteizmus? Melyik népnél jelent meg először és miben különbözik a politeizmustól?
  • A tanulók nevezzenek meg politeista és monoteista vallásokat. 
Megvalósítás részletes tervezése

2. Az előzetesen kiadott feladat szempontjai  alapján a 3 csoport prezentációja a 3 vallásról.  (15 perc)

3. AI-eszközökkel végzett csoportmunka (15 perc)

A tanulók három csoportban dolgoznak: zsidóság, kereszténység, iszlám.

  1. ChatGPT feladat:
    • Minden csoport megfogalmaz egy kérdést az „ő” vallásáról (pl. „Melyek a zsidó vallás legfontosabb ünnepei?”), és AI-tól kér választ.
  2. AI-képalkotó feladat:
    • A tanulók képet készítenek az AI segítségével, ami bemutatja a vallás egy jellemzőjét (pl. Jeruzsálemi Templom, keresztény templom, mekkai Kába-kő).
    • A képeket a tanár kivetíti vagy a csoportok bemutatják.

4. Közös összegzés (8 perc)

  • A csoportok bemutatják a rövid összefoglalót és a vizualizációt.
  • A tanár kivetít egy összehasonlító táblázatot (pl. alapító, szent könyv, szimbólum, vallási központ, ünnepek), amit papír alapon a tanulók is megkapnak.
  • A tanulók kiegészítik a saját jegyzetfüzetükben. ( ez maradhat házi feladatnak is)
  • 5. Reflexió, értékelés (5 perc)
  • Kérdés a tanulóknak: „Milyen új dolgot tanultál ma a vallásokról, amit korábban nem tudtál?”
  • Rövid megbeszélés az AI használatáról: „Segített-e jobban megérteni a témát az AI?”

 

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
Canva
ChatGPT
Prezi
Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
NKP okostankönyv történelem 9. évfolyam, A sorozat
Értékelési terv

Az óra folyamán a tanulói csoportokat a tanár szóban értékeli , illetve egymásnak is adhatnak visszajelzést az egyes csoportok munkájáról.