Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Társadalomtudományok, újságírás és tájékoztatás
Argomento / Materia
A zsidó, a keresztény és az iszlám vallás
Competenze e abilità da sviluppare
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Competenze e abilità professionali da sviluppare
A vallások közös pontjainak és eltéréseinek felfedezésével átfogóbb vallási összkép kialakítása
Metodo didattico
csoportmunka AI-alapú
Materie di interesse generale
Obiettivi di apprendimento
A tanóra végére a diákok képesek legyenek átlátni a monoteista vallások közös gyökereit és tanításaikban, szokásaikban megnyilvánuló eltéréseket is.
Concetti
monoteizmus, zsidó, Tóra, Tízparancsolat, Biblia, Mózes, Ábrahám, szabbat, Jézus, Hegyi Beszéd, Messiás, vasárnap, karácsony, húsvét, próféta, ima, Mohamed, Mekka, Medina, Jeruzsálem, 5 alappillér, Allah, Jahve, Korán
Strumenti necessari
okostelefon, laptop, projektor
Durata
45 perc
Materials to be shared before the lesson/project task

Az órát 11. évfolyamos emelt történelmet tanuló csoportnak terveztem. Előzetesen kiadott tananyag a 9-es történelem tankönyvben a zsidó, keresztény és iszlám vallásról tanultak átismétlése és Prezivel kiselőadás készítése 3 előre megbeszélt csoportban és kiadott szempontok alapján.  (szempontok: mikor, hol alakult ki a vallás, ki az alapító, szent könyve, főbb tanításai, ünnepei, szimbólumai)

Átnézendő tananyagok az előadásokhoz:

zsidó vallás:

https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/lecke_02_006

kereszténység:

https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/lecke_02_007

iszlám:

https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/lecke_03_009

 

Introduzione e preparazione della lezione / project task

 1. Ráhangolódás (2 perc)

  • Tanári kérdés: „Mit jelent a monoteizmus? Melyik népnél jelent meg először és miben különbözik a politeizmustól?
  • A tanulók nevezzenek meg politeista és monoteista vallásokat. 
Realizzazione della lezione / project task

2. Az előzetesen kiadott feladat szempontjai  alapján a 3 csoport prezentációja a 3 vallásról.  (15 perc)

3. AI-eszközökkel végzett csoportmunka (15 perc)

A tanulók három csoportban dolgoznak: zsidóság, kereszténység, iszlám.

  1. ChatGPT feladat:
    • Minden csoport megfogalmaz egy kérdést az „ő” vallásáról (pl. „Melyek a zsidó vallás legfontosabb ünnepei?”), és AI-tól kér választ.
  2. AI-képalkotó feladat:
    • A tanulók képet készítenek az AI segítségével, ami bemutatja a vallás egy jellemzőjét (pl. Jeruzsálemi Templom, keresztény templom, mekkai Kába-kő).
    • A képeket a tanár kivetíti vagy a csoportok bemutatják.

4. Közös összegzés (8 perc)

  • A csoportok bemutatják a rövid összefoglalót és a vizualizációt.
  • A tanár kivetít egy összehasonlító táblázatot (pl. alapító, szent könyv, szimbólum, vallási központ, ünnepek), amit papír alapon a tanulók is megkapnak.
  • A tanulók kiegészítik a saját jegyzetfüzetükben. ( ez maradhat házi feladatnak is)
  • 5. Reflexió, értékelés (5 perc)
  • Kérdés a tanulóknak: „Milyen új dolgot tanultál ma a vallásokról, amit korábban nem tudtál?”
  • Rövid megbeszélés az AI használatáról: „Segített-e jobban megérteni a témát az AI?”

 

Applicazioni utilizzate
Canva
ChatGPT
Prezi
Altro
NKP okostankönyv történelem 9. évfolyam, A sorozat
Programma di valutazione

Az óra folyamán a tanulói csoportokat a tanár szóban értékeli , illetve egymásnak is adhatnak visszajelzést az egyes csoportok munkájáról.