Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Társadalomtudományok, újságírás és tájékoztatás
Thema, Lernbereich
A zsidó, a keresztény és az iszlám vallás
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
A vallások közös pontjainak és eltéréseinek felfedezésével átfogóbb vallási összkép kialakítása
Unterrichtsmethode
csoportmunka AI-alapú
Allgemeine(s) Fach,Fächer
Lern- und Entwicklungsziele
A tanóra végére a diákok képesek legyenek átlátni a monoteista vallások közös gyökereit és tanításaikban, szokásaikban megnyilvánuló eltéréseket is.
Konzepte
monoteizmus, zsidó, Tóra, Tízparancsolat, Biblia, Mózes, Ábrahám, szabbat, Jézus, Hegyi Beszéd, Messiás, vasárnap, karácsony, húsvét, próféta, ima, Mohamed, Mekka, Medina, Jeruzsálem, 5 alappillér, Allah, Jahve, Korán
Erforderliche Werkzeuge
okostelefon, laptop, projektor
Dauer
45 perc
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien

Az órát 11. évfolyamos emelt történelmet tanuló csoportnak terveztem. Előzetesen kiadott tananyag a 9-es történelem tankönyvben a zsidó, keresztény és iszlám vallásról tanultak átismétlése és Prezivel kiselőadás készítése 3 előre megbeszélt csoportban és kiadott szempontok alapján.  (szempontok: mikor, hol alakult ki a vallás, ki az alapító, szent könyve, főbb tanításai, ünnepei, szimbólumai)

Átnézendő tananyagok az előadásokhoz:

zsidó vallás:

https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/lecke_02_006

kereszténység:

https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/lecke_02_007

iszlám:

https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/lecke_03_009

 

Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

 1. Ráhangolódás (2 perc)

  • Tanári kérdés: „Mit jelent a monoteizmus? Melyik népnél jelent meg először és miben különbözik a politeizmustól?
  • A tanulók nevezzenek meg politeista és monoteista vallásokat. 
Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

2. Az előzetesen kiadott feladat szempontjai  alapján a 3 csoport prezentációja a 3 vallásról.  (15 perc)

3. AI-eszközökkel végzett csoportmunka (15 perc)

A tanulók három csoportban dolgoznak: zsidóság, kereszténység, iszlám.

  1. ChatGPT feladat:
    • Minden csoport megfogalmaz egy kérdést az „ő” vallásáról (pl. „Melyek a zsidó vallás legfontosabb ünnepei?”), és AI-tól kér választ.
  2. AI-képalkotó feladat:
    • A tanulók képet készítenek az AI segítségével, ami bemutatja a vallás egy jellemzőjét (pl. Jeruzsálemi Templom, keresztény templom, mekkai Kába-kő).
    • A képeket a tanár kivetíti vagy a csoportok bemutatják.

4. Közös összegzés (8 perc)

  • A csoportok bemutatják a rövid összefoglalót és a vizualizációt.
  • A tanár kivetít egy összehasonlító táblázatot (pl. alapító, szent könyv, szimbólum, vallási központ, ünnepek), amit papír alapon a tanulók is megkapnak.
  • A tanulók kiegészítik a saját jegyzetfüzetükben. ( ez maradhat házi feladatnak is)
  • 5. Reflexió, értékelés (5 perc)
  • Kérdés a tanulóknak: „Milyen új dolgot tanultál ma a vallásokról, amit korábban nem tudtál?”
  • Rövid megbeszélés az AI használatáról: „Segített-e jobban megérteni a témát az AI?”

 

Verwendete Anwendungen
Canva
ChatGPT
Prezi
Andere
NKP okostankönyv történelem 9. évfolyam, A sorozat
Evaluierungsplan

Az óra folyamán a tanulói csoportokat a tanár szóban értékeli , illetve egymásnak is adhatnak visszajelzést az egyes csoportok munkájáról.