A szénhidrogének és a halogéntartalmú szénvegyületek összefoglalása – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Témakör, tanulási terület
Összefoglalás, szénhidrogének és R-X
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
csoportmunka, alalmazkodás
Módszer, tanulásszervezési
csoportmunka
Közoktatási tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
A diákok képesek lesznek leírni és felismerni képleteket és ezek jellemzőit
Fogalmak
Szénhidrogének és alkalmazásuk
Szükséges eszközök
füzet, okostelefon
Időtartam
35 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Táblázat, tananyagok

A kép eltávolítva.

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

A kép eltávolítva.

A kép eltávolítva.

Az óra / projekt megvalósítása

Tantárgy: kémia

Osztály: 10. F2 csoport        

Az óra témája: A szénhidrogének és a halogéntartalmú szénvegyületek összefoglalása

Az óra cél- és feladatrendszere: a fejlesztendő attitűd, készségek, képességek, a tanítandó ismeretek (fogalmak, szabályok stb.) és az elérendő fejlesztési szint, tudásszint megnevezése:

     A DDT elolvasása a könyvből - érdekességek - mint rovarirtószer  - hangolódás az órára

- A szénhidrogének felismerése név, illetve képlet alapján

- A szénhidrogéneknél ismert elnevezési szabályok alkalmazása

- Az elágazó láncú szénhidrogének elnevezése és halogéntartalmú szerves vegyületek elnevezése

- A félkonstitúciós képlet felírás a szénhidrogének fő képviselőinél név alapján

- Az összegképletek felírása

- A teljes oxidációs reakciók felírása

- Az előfordulásuk és felhasználásuk HF-ként való megbeszélése

Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
word, exell, internet
Értékelési terv

Az óra didaktikai feladatai:

- Motiválás: A DDT hatása az élővilágra és a környezetünkre

- A munkamegosztás és a csoportmunka gyakorlása

- A tudományos gondolkodás megismertetése az „IBST” alkalmazásával

Differenciálás

Tantárgyi kapcsolatok:

- Fizika: a vegyületek fizikai tulajdonságai   

- Környezetvédelem: a szénhidrogének és származékjainak hatása az élővilágunkra

- Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.):

-- Dr. Siposné Dr. Kedves Éva, Horváth Balázs, Péntek Lászlóné: Kémia 10 . tankönyv Mozaik Tankönyvkiadó

-- Szerves Kémia  - Munkafüzet; Mozaik Tankönyvkiadó

-- https://www.nkp.hu/tankonyv/kemia_10_nat2020/lecke_07_007

 - http://www.iskolakultura.hu/iol/nagy.pdf: Nagy Lászlóné: A kutatásalapú tanulás/tanítás (’inquiry-based learning/teaching’, IBL) és a természettudományok tanítása

Házi feladat, projektfeladat

Az utolsó 5 percben még megbeszéljük, hogy mi volt a legkönyebb a feladatban és esetleg vol-e olyan feladat, amelyet nem tudtak közösen elvégezni.