A szénhidrogének és a halogéntartalmú szénvegyületek összefoglalása – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Témakör, tanulási terület
Összefoglalás, szénhidrogének és R-X
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó kompetenciák, készségek
csoportmunka, alalmazkodás
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoportmunka
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
A diákok képesek lesznek leírni és felismerni képleteket és ezek jellemzőit
Fogalmak
Szénhidrogének és alkalmazásuk
Szükséges eszközök
füzet, okostelefon
Időtartam
35 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Táblázat, tananyagok

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Az óra / projekt megvalósítása

Tantárgy: kémia

Osztály: 10. F2 csoport        

Az óra témája: A szénhidrogének és a halogéntartalmú szénvegyületek összefoglalása

Az óra cél- és feladatrendszere: a fejlesztendő attitűd, készségek, képességek, a tanítandó ismeretek (fogalmak, szabályok stb.) és az elérendő fejlesztési szint, tudásszint megnevezése:

     A DDT elolvasása a könyvből - érdekességek - mint rovarirtószer  - hangolódás az órára

- A szénhidrogének felismerése név, illetve képlet alapján

- A szénhidrogéneknél ismert elnevezési szabályok alkalmazása

- Az elágazó láncú szénhidrogének elnevezése és halogéntartalmú szerves vegyületek elnevezése

- A félkonstitúciós képlet felírás a szénhidrogének fő képviselőinél név alapján

- Az összegképletek felírása

- A teljes oxidációs reakciók felírása

- Az előfordulásuk és felhasználásuk HF-ként való megbeszélése

Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
word, exell, internet
Értékelési terv

Az óra didaktikai feladatai:

- Motiválás: A DDT hatása az élővilágra és a környezetünkre

- A munkamegosztás és a csoportmunka gyakorlása

- A tudományos gondolkodás megismertetése az „IBST” alkalmazásával

Differenciálás

Tantárgyi kapcsolatok:

- Fizika: a vegyületek fizikai tulajdonságai   

- Környezetvédelem: a szénhidrogének és származékjainak hatása az élővilágunkra

- Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.):

-- Dr. Siposné Dr. Kedves Éva, Horváth Balázs, Péntek Lászlóné: Kémia 10 . tankönyv Mozaik Tankönyvkiadó

-- Szerves Kémia  - Munkafüzet; Mozaik Tankönyvkiadó

-- https://www.nkp.hu/tankonyv/kemia_10_nat2020/lecke_07_007

 - http://www.iskolakultura.hu/iol/nagy.pdf: Nagy Lászlóné: A kutatásalapú tanulás/tanítás (’inquiry-based learning/teaching’, IBL) és a természettudományok tanítása

Házi feladat, projektfeladat

Az utolsó 5 percben még megbeszéljük, hogy mi volt a legkönyebb a feladatban és esetleg vol-e olyan feladat, amelyet nem tudtak közösen elvégezni.