Fiocco: Allegro – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Művészetek és humán tudományok
Témakör, tanulási terület
Előadási darab elsajátítása
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Információs műveltség
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
Zenei hallás / testtudat / a két kéz összehangolt koordinációja
Módszer, tanulásszervezési
szemléltetés
Közoktatási tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
hangképzés, intonáció, húrváltás, tempótartás, a detaché vonás
Fogalmak
barokk zene / detaché / mordent
Szükséges eszközök
hegedű, vonó, kotta, kottaállvány
Időtartam
60 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Vonásnemekkel és ujjrendekkel a tanár által kijelölt kotta

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Bevezető tanári magyarázat útján a tanuló számára világosan kijelöltetnek a darab (Fiocco: Allegro) tanulása során tárgyalandó problémák. Ezek a magyarázatok először a mű stílusára, a zenetörténet, azon belül a hegedűirodalom repertoárjában elfoglalt helyére vonatkoznak. Másodjára tisztázzák a mű általános karakterére, formájára vonatkozó ismereteket, együtt olvasva a kottát, a megértést segítő bejegyzésekkel. Végül a speciális technikai problémákra hívja fel a tanár a növendék figyelmét.  

Az óra / projekt megvalósítása

A darabot a növendék a kotta alapján végigjátssza, "leblattolja". Ezt követően a bevezetésben már tisztázott szempontokat követve a darab feldolgozása következik rövidebb részletekben, tanári előjátszással, a problémák alapos tárgyalásával, a kottába való bejegyzésekkel. Az óra végén a növendék végigjátssza a darabot, miközben a tanár összefoglalóan felhívja a figyelmét a megtárgyalt problémára, ezzel is segítve azok tudatosítását és a megoldások elmélyítését. 

Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
YouTube
Értékelési terv

Az egyes problémák kapcsán a tanár azonnali szóbeli visszajelzést ad a tanulónak a megoldások sikerére vonatkozóan. 

Differenciálás

Az IKT-eszköz (okostelefon) alkalmazásával, a darab több elérhető YouTube-felvételének meghallgatásával a tanuló képet kaphat a mű előadói hagyományáról, a maga számára inspiráló példákat választhat.

https://youtu.be/QosO7n7VQU4

https://youtu.be/4ny6cHKV-zg

https://youtu.be/JL-RVkdjtaE

Házi feladat, projektfeladat

Az órán megbeszélt problémák önálló feldolgozása gyakorlás útján: at általa vezetett gyakorlási naplóban a tanuló feltünteti a művel való foglalkozás részleteit (melyik részlettel mennyit foglalkozott, milyen újabb problémákkal szembesült stb.) A következő órán bemutatja a gyakorlás során elsajátitott készségeket.