Fiocco: Allegro – lesson / project plan

Type of plan
Lesson plan
Sector
Művészetek és humán tudományok
Topic, learning area
Előadási darab elsajátítása
Grade
Competences, skills to be developed
Információs műveltség
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Professional competences, skills to be developed
Zenei hallás / testtudat / a két kéz összehangolt koordinációja
Teaching method
szemléltetés
General subject(s)
Learning and development goals
hangképzés, intonáció, húrváltás, tempótartás, a detaché vonás
Concepts
barokk zene / detaché / mordent
Required tools
hegedű, vonó, kotta, kottaállvány
Duration
60 perc
Materials released before class or for a project

Vonásnemekkel és ujjrendekkel a tanár által kijelölt kotta

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Bevezető tanári magyarázat útján a tanuló számára világosan kijelöltetnek a darab (Fiocco: Allegro) tanulása során tárgyalandó problémák. Ezek a magyarázatok először a mű stílusára, a zenetörténet, azon belül a hegedűirodalom repertoárjában elfoglalt helyére vonatkoznak. Másodjára tisztázzák a mű általános karakterére, formájára vonatkozó ismereteket, együtt olvasva a kottát, a megértést segítő bejegyzésekkel. Végül a speciális technikai problémákra hívja fel a tanár a növendék figyelmét.  

Implementation of the lesson / project plan

A darabot a növendék a kotta alapján végigjátssza, "leblattolja". Ezt követően a bevezetésben már tisztázott szempontokat követve a darab feldolgozása következik rövidebb részletekben, tanári előjátszással, a problémák alapos tárgyalásával, a kottába való bejegyzésekkel. Az óra végén a növendék végigjátssza a darabot, miközben a tanár összefoglalóan felhívja a figyelmét a megtárgyalt problémára, ezzel is segítve azok tudatosítását és a megoldások elmélyítését. 

Other tool not included in the previous list
YouTube
Evaluation plan

Az egyes problémák kapcsán a tanár azonnali szóbeli visszajelzést ad a tanulónak a megoldások sikerére vonatkozóan. 

Differentiation

Az IKT-eszköz (okostelefon) alkalmazásával, a darab több elérhető YouTube-felvételének meghallgatásával a tanuló képet kaphat a mű előadói hagyományáról, a maga számára inspiráló példákat választhat.

https://youtu.be/QosO7n7VQU4

https://youtu.be/4ny6cHKV-zg

https://youtu.be/JL-RVkdjtaE

Homework, project task

Az órán megbeszélt problémák önálló feldolgozása gyakorlás útján: at általa vezetett gyakorlási naplóban a tanuló feltünteti a művel való foglalkozás részleteit (melyik részlettel mennyit foglalkozott, milyen újabb problémákkal szembesült stb.) A következő órán bemutatja a gyakorlás során elsajátitott készségeket.