Arany János nagykőrösi balladái – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Nem jellemző
Témakör, tanulási terület
Arany János balladaköltészete
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
kommunikáció
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoportmunka
Közismereti tantárgy(ak)
Eredeti szerző
Palotas.Zsuzsa
Tanulási, fejlesztési célok
Az óra végére a diákok képesek lesznek összegezni a ballada műfaji sajátosságait, megfogalmazni a szerkezeti felépítés, történetvezetés, tematika, motívumok kapcsán tapasztalt hasonlóságokat és különbségeket
Fogalmak
balladai konfliktus, tragikum, bűn és bűnhődés motívuma, többszólamúság, a balladai homály, szaggatottság, líraiság, drámai elemek
Szükséges eszközök
digitális tábla
Időtartam
45 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Mindhárom balladát előzetesen feldolgoztuk az alábbi szempontok szerint: téma, cselekményszálak, szereplők közti viszonyrendszer.    

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Az Arany balladaköltészetével kapcsolatos ismeretek felelevenítése:

https://zanza.tv/irodalom/romantika/arany-janos-balladakolteszete

Az elhangzottak rögzítése Kahoot segítségével:

https://create.kahoot.it/share/arany-nagykorosi-balladai/b6aaf7bb-2e60-487f-8900-0bff1c792014

Az óra / projekt megvalósításának tervezése

Csoportokba rendeződés és a feladatok leosztása

I. feladat

1. Az első csoport keressen közös és eltérő motívumokat az adott balladákban, majd értelmezze őket!

2. A második csoport vizsgálja meg a ballada előadásmódját! Milyen cselekménymozzanatokra kerül a hangsúly, mely részletek maradnak homályban? Röviden összegezzék a tapasztalataikat!

3. A harmadik csoport vizsgálja a ballada műfaji jellemzőit! Tematikailag milyen típusba sorolhatóak a balladák? Indokolják válaszaikat!  

4. A negyedik csoport elemezze a balladákban kibontakozó konfliktust, annak okát és következményeit!

5. Az ötödik csoport vizsgálja a balladák szerkezeti sajátosságait! Hány cselekményszálon fut a történet, jellemzőek- e az egyidejű, párhuzamos cselekményszálak? Mi jellemző a történetvezetésre (lineáris, retrospektív, körkörös)? Indokolják válaszaikat!

II. feladat

Minden csoport 2-3 percben beszámol a csoport eredményeiről.

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
Kahoot
Tankockák (Learningapps)
Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
zanzatv
Értékelési terv

A csoportok értékelik, ha szükséges, kiegészítik egymás válaszait, megoldásait.

A tankocka segítségével összefoglalják közösen a ballada műfaji sajátosságait, az órán szerzett tapasztalatokat, információkat.

https://learningapps.org/watch?v=phuzodu6a22

A tanár értékeli a diákok munkáját.