Arany János nagykőrösi balladái – lesson / project plan

Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Nem jellemző
Thema, Lernbereich
Arany János balladaköltészete
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
kommunikáció
Unterrichtsmethode
csoportmunka
Allgemeine(s) Fach,Fächer
Eredeti szerző
Palotas.Zsuzsa
Lern- und Entwicklungsziele
Az óra végére a diákok képesek lesznek összegezni a ballada műfaji sajátosságait, megfogalmazni a szerkezeti felépítés, történetvezetés, tematika, motívumok kapcsán tapasztalt hasonlóságokat és különbségeket
Konzepte
balladai konfliktus, tragikum, bűn és bűnhődés motívuma, többszólamúság, a balladai homály, szaggatottság, líraiság, drámai elemek
Erforderliche Werkzeuge
digitális tábla
Dauer
45 perc
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien

Mindhárom balladát előzetesen feldolgoztuk az alábbi szempontok szerint: téma, cselekményszálak, szereplők közti viszonyrendszer.    

Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

Az Arany balladaköltészetével kapcsolatos ismeretek felelevenítése:

https://zanza.tv/irodalom/romantika/arany-janos-balladakolteszete

Az elhangzottak rögzítése Kahoot segítségével:

https://create.kahoot.it/share/arany-nagykorosi-balladai/b6aaf7bb-2e60-487f-8900-0bff1c792014

Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

Csoportokba rendeződés és a feladatok leosztása

I. feladat

1. Az első csoport keressen közös és eltérő motívumokat az adott balladákban, majd értelmezze őket!

2. A második csoport vizsgálja meg a ballada előadásmódját! Milyen cselekménymozzanatokra kerül a hangsúly, mely részletek maradnak homályban? Röviden összegezzék a tapasztalataikat!

3. A harmadik csoport vizsgálja a ballada műfaji jellemzőit! Tematikailag milyen típusba sorolhatóak a balladák? Indokolják válaszaikat!  

4. A negyedik csoport elemezze a balladákban kibontakozó konfliktust, annak okát és következményeit!

5. Az ötödik csoport vizsgálja a balladák szerkezeti sajátosságait! Hány cselekményszálon fut a történet, jellemzőek- e az egyidejű, párhuzamos cselekményszálak? Mi jellemző a történetvezetésre (lineáris, retrospektív, körkörös)? Indokolják válaszaikat!

II. feladat

Minden csoport 2-3 percben beszámol a csoport eredményeiről.

Verwendete Anwendungen
Kahoot
Tankockák (Learningapps)
Andere
zanzatv
Evaluierungsplan

A csoportok értékelik, ha szükséges, kiegészítik egymás válaszait, megoldásait.

A tankocka segítségével összefoglalják közösen a ballada műfaji sajátosságait, az órán szerzett tapasztalatokat, információkat.

https://learningapps.org/watch?v=phuzodu6a22

A tanár értékeli a diákok munkáját.