Arany János nagykőrösi balladái – lesson / project plan

Type of lesson / project plan
Lesson plan
Sector
Nem jellemző
Topic, learning area
Arany János balladaköltészete
Competencies, skills to be developed
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Professional competencies, skills to be developed
kommunikáció
Teaching method
csoportmunka
General subject(s)
Eredeti szerző
Palotas.Zsuzsa
Learning and development goals
Az óra végére a diákok képesek lesznek összegezni a ballada műfaji sajátosságait, megfogalmazni a szerkezeti felépítés, történetvezetés, tematika, motívumok kapcsán tapasztalt hasonlóságokat és különbségeket
Concepts
balladai konfliktus, tragikum, bűn és bűnhődés motívuma, többszólamúság, a balladai homály, szaggatottság, líraiság, drámai elemek
Required tools
digitális tábla
Duration
45 perc
Materials released before class or for a project

Mindhárom balladát előzetesen feldolgoztuk az alábbi szempontok szerint: téma, cselekményszálak, szereplők közti viszonyrendszer.    

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Az Arany balladaköltészetével kapcsolatos ismeretek felelevenítése:

https://zanza.tv/irodalom/romantika/arany-janos-balladakolteszete

Az elhangzottak rögzítése Kahoot segítségével:

https://create.kahoot.it/share/arany-nagykorosi-balladai/b6aaf7bb-2e60-487f-8900-0bff1c792014

Implementation of the lesson / project plan

Csoportokba rendeződés és a feladatok leosztása

I. feladat

1. Az első csoport keressen közös és eltérő motívumokat az adott balladákban, majd értelmezze őket!

2. A második csoport vizsgálja meg a ballada előadásmódját! Milyen cselekménymozzanatokra kerül a hangsúly, mely részletek maradnak homályban? Röviden összegezzék a tapasztalataikat!

3. A harmadik csoport vizsgálja a ballada műfaji jellemzőit! Tematikailag milyen típusba sorolhatóak a balladák? Indokolják válaszaikat!  

4. A negyedik csoport elemezze a balladákban kibontakozó konfliktust, annak okát és következményeit!

5. Az ötödik csoport vizsgálja a balladák szerkezeti sajátosságait! Hány cselekményszálon fut a történet, jellemzőek- e az egyidejű, párhuzamos cselekményszálak? Mi jellemző a történetvezetésre (lineáris, retrospektív, körkörös)? Indokolják válaszaikat!

II. feladat

Minden csoport 2-3 percben beszámol a csoport eredményeiről.

Used digital devices
Kahoot
Tankockák (Learningapps)
Other
zanzatv
Evaluation plan

A csoportok értékelik, ha szükséges, kiegészítik egymás válaszait, megoldásait.

A tankocka segítségével összefoglalják közösen a ballada műfaji sajátosságait, az órán szerzett tapasztalatokat, információkat.

https://learningapps.org/watch?v=phuzodu6a22

A tanár értékeli a diákok munkáját.