Arany János nagykőrösi balladái – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Nem jellemző
Argomento / Materia
Arany János balladaköltészete
Competenze e abilità da sviluppare
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Competenze e abilità professionali da sviluppare
kommunikáció
Metodo didattico
csoportmunka
Materie di interesse generale
Eredeti szerző
Palotas.Zsuzsa
Obiettivi di apprendimento
Az óra végére a diákok képesek lesznek összegezni a ballada műfaji sajátosságait, megfogalmazni a szerkezeti felépítés, történetvezetés, tematika, motívumok kapcsán tapasztalt hasonlóságokat és különbségeket
Concetti
balladai konfliktus, tragikum, bűn és bűnhődés motívuma, többszólamúság, a balladai homály, szaggatottság, líraiság, drámai elemek
Strumenti necessari
digitális tábla
Durata
45 perc
Materials to be shared before the lesson/project task

Mindhárom balladát előzetesen feldolgoztuk az alábbi szempontok szerint: téma, cselekményszálak, szereplők közti viszonyrendszer.    

Introduzione e preparazione della lezione / project task

Az Arany balladaköltészetével kapcsolatos ismeretek felelevenítése:

https://zanza.tv/irodalom/romantika/arany-janos-balladakolteszete

Az elhangzottak rögzítése Kahoot segítségével:

https://create.kahoot.it/share/arany-nagykorosi-balladai/b6aaf7bb-2e60-487f-8900-0bff1c792014

Realizzazione della lezione / project task

Csoportokba rendeződés és a feladatok leosztása

I. feladat

1. Az első csoport keressen közös és eltérő motívumokat az adott balladákban, majd értelmezze őket!

2. A második csoport vizsgálja meg a ballada előadásmódját! Milyen cselekménymozzanatokra kerül a hangsúly, mely részletek maradnak homályban? Röviden összegezzék a tapasztalataikat!

3. A harmadik csoport vizsgálja a ballada műfaji jellemzőit! Tematikailag milyen típusba sorolhatóak a balladák? Indokolják válaszaikat!  

4. A negyedik csoport elemezze a balladákban kibontakozó konfliktust, annak okát és következményeit!

5. Az ötödik csoport vizsgálja a balladák szerkezeti sajátosságait! Hány cselekményszálon fut a történet, jellemzőek- e az egyidejű, párhuzamos cselekményszálak? Mi jellemző a történetvezetésre (lineáris, retrospektív, körkörös)? Indokolják válaszaikat!

II. feladat

Minden csoport 2-3 percben beszámol a csoport eredményeiről.

Applicazioni utilizzate
Kahoot
Tankockák (Learningapps)
Altro
zanzatv
Programma di valutazione

A csoportok értékelik, ha szükséges, kiegészítik egymás válaszait, megoldásait.

A tankocka segítségével összefoglalják közösen a ballada műfaji sajátosságait, az órán szerzett tapasztalatokat, információkat.

https://learningapps.org/watch?v=phuzodu6a22

A tanár értékeli a diákok munkáját.