Környezetvédelem a kereskedelemben – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Üzlet, közigazgatás és jog
Témakör, tanulási terület
Környezetvédelem a kereskedelemben
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
• Szakmai szókincs bővítése Kritikus gondolkodás • Problémamegoldás • Kommunikációs készség • Szakmai szókincs bővítése
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoportmunka
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
A tanulók megismerik a környezetvédelmi szempontokat a kereskedelmi tevékenységek során. Képesek lesznek azonosítani a fenntartható kereskedelem jellemzőit, és példákat hozni a környezetbarát gyakorlatokra.
Fogalmak
Környezetvédelem, környezetttudatos vállalkozás, veszélyes áruk
Szükséges eszközök
• Interaktív tábla / projektor • Kivetített PPT vagy videó (fenntartható boltok, zöld logisztika) • Kinyomtatott esettanulmányok
Időtartam
45 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

„Írj be a ChatGPT-be egy kérdést: ‘Milyen környezetbarát megoldások léteznek ma a kereskedelemben?’
Fogalmazd meg 3 kulcsfontosságú információt a válaszból, amit érdekesnek találsz!”

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Ráhangolódás, motiváció

Felvezető kérdés: „Ti milyen környezetbarát megoldásokat láttatok már boltokban?”

Az óra elötti feladat ismertetése, megbeszélése.

Az óra / projekt megvalósításának tervezése

Új ismeret feldolgozása (magyarázat, bemutatás):Rövid prezentáció: Környezetvédelmi szempontok a kereskedelemben (pl. hulladékcsökkentés, zöld logisztika, fenntartható csomagolás)

Videó megtekintése: Zöld üzletek bemutatása (pl. zero waste bolt, újrahasznosított áruk)

Csoportmunka: Szituációs gyakorlat: Kiosztott esettanulmány: „Egy bolt környezetbarát átalakítása – mit változtatnátok?”Megoldási javaslat készítése, rövid bemutatás."Egy kereskedelmi lánc döntés előtt áll: hogyan válhat fenntarthatóbbá?
Minden szereplő képviselje a saját érdekeit a vezetőségi ülésen! A cél, hogy egy közös terv szülessen, amely mindenkinek elfogadható."ChatGPT-t is használhattok segítségként!

Gondoljátok végig:

  • Milyen környezetbarát intézkedést támogatnátok?
  • Miért fontos az a szempontotok szerint?
  • Mi az, amit elutasítanátok és miért?
  • Mi az, amiben kompromisszumot tudtok kötni?
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
Canva
ChatGPT
Google Tanterem
Padlet
Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
Flip
Értékelési terv
  • Aktív részvétel
  • Ötletek megvalósíthatósága a csoportmunkában
  • Kommunikációs készség
  • Környezettudatos gondolkodás megjelenése
Differenciálás

Tiszteletben tartva a tanulói sokféleséget és a szakmai színvonalát, a differenciálás ebben a témában (környezetvédelem a kereskedelemben) nem választható opció, hanem módszertani alapelv. A tanulók eltérő tudásszintje, tempója, érdeklődése és készségprofilja megköveteli, hogy célzottan alkalmazzam differenciált tanulásszervezési megoldásokat. Gyengébb és jobb képességű tanulók egyaránt kerüljenek a csoportokba.

Házi feladat, projektfeladat

„Írj be a ChatGPT-nek egy szituációt: ‘Én egy kisbolt tulajdonosa vagyok, szeretnék zöldebbé válni. Mit javasolsz?’
Válasz alapján készíts egy listát a megvalósítható javaslatokról!”